Vargyas, Krisztina (2019) A korcsolyázás fejlesztő hatása BTM-es, SNI-s és enyhén értelmi fogyatékos gyermekek esetében. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
PDF
szakdolgozat_vargyaskrisztina_xz2qmd.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (929kB) |
Absztrakt (kivonat)
Dolgozatomban a tanulási zavarokkal és a fejlesztő mozgásterápiákkal foglalkoztam, különös hangsúlyt fektetve az adaptált korcsolyaterápiáta. A korcsolyázás fejlesztőleg hat a speciális nevelési igényű, a beilleszkedési és magatartás zavarral -, az autizmus spektrum zavarral küzdő, valamint az enyhén értelmi fogyatékos gyermekekre.Korcsolyázó mozgás közben az egyensúly reakcióka vesztibuláris rendszeren keresztül aktivizálódnak, ezzel segítve az egyensúlyozás képességét, az egyensúly megtartását és az elveszett egyensúly visszaszerzését. Kutatási módszerként interjúkat készítettem gyógypedagógus korcsolyaedzőkkel, SNI-s és Asperger-szindrómás korcsolyaedzésre járó gyermekek szüleivel, valamint esettanulmányt készítettem egy szegregált iskolában és egy korcsolya egysületben.Kutatásaim és a szakirodalom tanulmányozása egyértelműen alátámasztották a feltevésemet, hogy a korcsolyázás pozitívan hat a tanulási zavarral küzdő és enyhén értelmi fogyatékos gyermekekre.Segíti a téri tájékozódást, a vízuális térpercepcióalapján a mozgás, a sebesség és az irány érzékelése. A terápiás korcsolyázás hatására a gyermek képes lesz megítélni testének helyzetét tér- és időbeli viszonylatban. A korcsolyázás fejleszti a kinesztézist, azaz a pontos gazdaságos mozgás kivitelezését is.Javítja ritmusérzéket, amit korcsolyázás közben a mozgások, mozgássorok ritmikájának érzékelésével érhetünk el. Dolgozatom hipotéziséeiben felállított kérdésekre kerestem a választ.Tapasztalataimat és megfigyeléseimet próbáltam tudományos eszközökkelalátámasztani. Célom,az volt,hogy az adaptált korcsolyaoktatásról átfogó képet adjak. Szakdolgozatommal szeretnék hozzájárulni, hogy többen megismerjék és alkalmazzák az adaptált korcsolya oktatást.
Magyar cím
A korcsolyázás fejlesztő hatása BTM-es, SNI-s és enyhén értelmi fogyatékos gyermekek esetében
Angol cím
The developmental effect of skatingin children with learning disability and children with mild intellectual disabilities
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Társadalom-, Szociális és Kommunikációtudományok Intézete
Szak
Témavezető(k)
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Krisztina Vargyas |
Dátum: | 29 Jan 2020 09:59 |
Utolsó módosítás: | 22 Szep 2023 07:18 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/6126 |
Actions (login required)
Tétel nézet |