Mayer, Viktória (2025) Összehasonlító környezeti attitűd vizsgálatok: hazai és nemzetközi eredmények. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
![]() |
PDF
Mayer Viktória-Összehasonlító környezeti attitűd vizsgálatok hazai és nemzetközi eredmények-szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
Környezetünk szeretete, védelme és megóvása egy olyan kiemelkedően fontos témakör, ami soha nem veszíti el aktualitását és amiről véleményem szerint nem lehet eleget beszélni. Mindig és minden korosztály számára fontos téma, amivel folyamatosan foglalkoznunk kell és időről-időre olyan új szokásokat, módszereket kell kialakítanunk, amik pozitívan járulnak hozzá bolygónk hosszú távú fennmaradásához. Napjaink környezeti problémái olyan emberi tevékenységekből erednek, melyek hosszú éveken át figyelmen kívül hagyták a természet határait és tűrőképességeit. Ezen tevékenységek következményei most sürgető kihívások elé állítják az emberiséget. A 21. században nem csak a meglévő problémák kezelésére kell összpontosítanunk, hanem a jövőbeni károkat is meg kell fékeznünk. Az egyik legfontosabb eszközünk ezek eléréséhez az oktatás. Szakdolgozatomban a globális környezeti problémák, illetve a legfontosabb környezetvédelmi konferenciák bemutatása után a környezeti nevelés és a fenntarthatóság fogalmait és fontosságát is feltárom, illetve ezek megjelenését az oktatásban. Dolgozatom célja az iskoláskorú gyermekek környezeti attitűdjeinek vizsgálata hazai és nemzetközi viszonylatban, illetve a környezeti nevelés megjelenése az oktatásban. Kutatásom alapját a nemzetközi TIMSS és PISA vizsgálatok, illetve a magyar diákok környezeti attitűdjeire irányuló vizsgálatok adták. A vizsgálatok elemzését követően olyan országok oktatási rendszerét is bemutatom, ahol a környezeti nevelés és a fenntarthatóság hatékonyan épül be a tantervbe. Példájukon keresztül javaslatokat is felállítok, melyek a hazai oktatási rendszerben is hozzájárulhatnak a fenntarthatóságra való nevelés hatékony megvalósításához. The love, protection, and preservation of our environment is an extremely important topic that never loses its relevance, and in my opinion, it is one that can never be discussed enough. It is a subject of significance for all age groups, one that we must constantly engage with. From time to time, we need to develop new habits and methods that contribute positively to the long-term survival of our planet. Today’s environmental problems stem from human activities that ignored the limits and tolerances of nature for many years. The consequences of these activities now present urgent challenges for humanity. In the 21st century, we must not only focus on addressing existing problems but also work to prevent future harm. One of our most important tools to achieve this is education. In my thesis, following an overview of global environmental issues and the most important environmental conferences, I will explore the concepts and importance of environmental education and sustainability, as well as their presence in the educational system. The aim of my thesis is to examine the environmental attitudes of school-aged children in both domestic and international contexts, and to analyze the presence of environmental education in schools. My research is based on international assessments such as TIMSS and PISA, as well as studies on the environmental attitudes of Hungarian students. After analyzing these studies, I will also present the educational systems of countries where environmental education and sustainability are effectively integrated into the curriculum. Based on their example, I will also make suggestions that can contribute to the effective implementation of sustainability education in the Hungarian educational system.
Magyar cím
Összehasonlító környezeti attitűd vizsgálatok: hazai és nemzetközi eredmények
Angol cím
Comparative environmental attitude studies: domestic and international results
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Társadalom-, Szociális és Kommunikációtudományok Intézete
Szak
Témavezető(k)
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Viktória Mayer |
Dátum: | 18 Júl 2025 06:15 |
Utolsó módosítás: | 18 Júl 2025 06:15 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/14811 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |