Kovácsné Márton, Barbara (2024) A hatékony segítői kommunikáció értelmi fogyatékosok bentlakásos intézményében. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
![]() |
PDF
Kovácsné Márton Barbara-A hatékony segítői kommunikáció értelmi fogyatékosok bentlakásos intézményében-Szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
Szakdolgozatom célja az volt, hogy több nézőpontból is megismerhessem és kutassam a hatékony segítői kommunikációt. Megállapítottam, hogy ennek legfontosabb alapelvei a figyelem, az empátia és a megfelelő kérdezés. Legfontosabb elemei az aktív hallgatás, a pozitív megerősítés, a nonverbális jelek alkalmazása, megfelelő szóhasználat, konstruktív visszajelzés, a reflektálás, és mindezeknek alapja a bizalmas légkör kialakítása. Ezen tényezők és elemek a legtöbb kutatásban központi szerepet kapnak, és a legnagyobb hangsúly ezekre van fektetve. A személyes interjúk felvétele során pozitívan tapasztaltam, hogy a velem együtt dolgozó kollégák szintén ezen alapelvek mentén igyekeznek megközelíteni az ellátottakat, a velük való személyes interakciókban a segítői kommunikáció legfontosabb elemei kerülnek előtérbe. Jó tapasztalni, hogy az a nem túl sok szakember, aki még a szociális szférában tevékenykedik, türelemmel, megértéssel és a tőle telhető legmagasabb szakmai tudásával igyekszik a ránk bízott emberek életéről gondoskodni, abban részt venni. Ahhoz, hogy egy bentlakásos intézményben, főleg értelmi fogyatékosok körében jól tudjunk segíteni, dolgozni, fontos, hogy ezekkel a lehetőségekkel tisztában legyünk. Ezzel mind a saját munkánkat is tudjuk segíteni, de főként az ellátottak érzelmi fejlődésében tudunk fejlődést elérni. Maga a fejlődés pedig azon túl, hogy az ellátott életkörülményeinek javulását szolgálja, a pozitív visszacsatolás a dolgozók részére is ösztönző lehet, segít elkerülni, megelőzni az esetleges kiégést, ami nagyon sok esetben okozhatja a pálya elhagyását. A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény, valamint a személyes gondoskodást végző személyek továbbképzéséről és a szociális szakvizsgáról szóló 9/2000. (VIII. 4.) SZCSM rendelet kötelezővé teszi a szociális szférában dolgozók részére a továbbképzéseket, melyek három fő csoportra oszthatók: kötelező, munkakörhöz kötött és szabadon választható. Fontosnak tartom a megfelelő képzéseken való részvételt a kollégák körében, ahol szakmai segítséget, támogatást, új ismereteket szerezhetnek akár a hatékony segítői kommunikáció témakörében, de ezen kívül természetesen rengeteg területen van lehetőség az ismeretek bővítésére. Ezen l nagy segítséget adhatnak a hatékony munkavégzéshez.
Magyar cím
A hatékony segítői kommunikáció értelmi fogyatékosok bentlakásos intézményében
Angol cím
Effective facilitator communication in a residential institution for the mentally handicapped
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Társadalom-, Szociális és Kommunikációtudományok Intézete
Szak
Témavezető(k)
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Barbara Kovácsné Márton |
Dátum: | 18 Már 2025 09:41 |
Utolsó módosítás: | 18 Már 2025 09:41 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/13480 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |