Az empátia és az inklúzió megjelenése az evangélikus általános iskolákban

Gregersen-Labossa, Flóra Berta (2024) Az empátia és az inklúzió megjelenése az evangélikus általános iskolákban. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Gregersen-Labossa Flóra Berta - Az empátia és az inklúzió megjelenése az evangélikus általános iskolákban - szakdolgozat.pdf.pdf] PDF
Gregersen-Labossa Flóra Berta - Az empátia és az inklúzió megjelenése az evangélikus általános iskolákban - szakdolgozat.pdf.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom célja az empátia és az inklúzió kapcsolatának feltárása, különös tekintettel a keresztény értékekre, valamint ezek osztályközösségekben történő alkalmazására. A dolgozatban részletesen bemutatom a diakóniát, mint az evangélikus egyház szeretetszolgálatát, valamint az „Iskola a diakóniában, diakónia az iskolában” projektet, amely az iskolai oktatásban előmozdítja az empatikus, érzékenyítő szemléletet. Kutatásomban kiemelten foglalkozom az inklúzió szerepével, különösen az osztályközösségekre gyakorolt hatásával, illetve azzal, hogy a pedagógusok hogyan viszonyulnak az inkluzív pedagógiai formák alkalmazásához. Vizsgálom, mennyire érzik szükségesnek és mennyire készek arra, hogy inkluzív hozzáállással közelítsenek a tanulókhoz. Az eredmények arra utalnak, hogy az inklúzióra és az empatikus pedagógiai megközelítésre irányuló igény növekvő tendenciát mutat, különösen az egyházi iskolákban, ahol a diakóniai szemlélet, valamint az elfogadó és empatikus hozzáállás már jelen van. Ugyanakkor az is nyilvánvalóvá vált, hogy ennek az irányzatnak a szélesebb körű elterjedése még mindig akadályokba ütközik. A kutatásom rámutat, hogy a pedagógusok jelentős része tartózkodó az inkluzív nevelési formákkal szemben, amelynek oka részben az elégtelen képzés és a szükséges pedagógiai eszközök, szakemberek, fejlesztő team hiánya. Az inkluzív oktatás lehetőségeinek fejlesztése már tíz évvel ezelőtt is fontos kérdés volt, és bár a társadalmi figyelem fokozódott, a valódi változás mértéke elmaradt az elvárttól. Az inklúzió eredményesebb megvalósítása érdekében elengedhetetlen egy jól működő, támogató hálózat kiépítése az oktatás minden szintjén. E hálózat segítségével minden pedagógus hatékonyabban és érzékenyebben reagálhatna a diákok különféle igényeire, hogy az inklúzió eszméje a mindennapok szerves részévé váljon, és ne csupán egy kívánatos cél maradjon. A dolgozat tehát felhívja a figyelmet arra, hogy az iskolai oktatásban, különösen a sajátos igényű vagy nehézségekkel küzdő gyerekek esetében, elengedhetetlen az inkluzív és empatikus pedagógiai szemlélet alkalmazása.

Magyar cím

Az empátia és az inklúzió megjelenése az evangélikus általános iskolákban

Angol cím

The Presence of Empathy and Inclusion in Lutheran Elementary Schools

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Társadalom-, Szociális és Kommunikációtudományok Intézete

Szak

BPK - Szociálpedagógia (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Mundy, Péter
tanársegéd

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Flóra Berta Gregersen-Labossa
Dátum: 18 Már 2025 09:47
Utolsó módosítás: 18 Már 2025 09:47
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/13456

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet