Gregersen-Labossa, Flóra Berta (2024) Az empátia és az inklúzió megjelenése az evangélikus általános iskolákban. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
![]() |
PDF
Gregersen-Labossa Flóra Berta - Az empátia és az inklúzió megjelenése az evangélikus általános iskolákban - szakdolgozat.pdf.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
Szakdolgozatom célja az empátia és az inklúzió kapcsolatának feltárása, különös tekintettel a keresztény értékekre, valamint ezek osztályközösségekben történő alkalmazására. A dolgozatban részletesen bemutatom a diakóniát, mint az evangélikus egyház szeretetszolgálatát, valamint az „Iskola a diakóniában, diakónia az iskolában” projektet, amely az iskolai oktatásban előmozdítja az empatikus, érzékenyítő szemléletet. Kutatásomban kiemelten foglalkozom az inklúzió szerepével, különösen az osztályközösségekre gyakorolt hatásával, illetve azzal, hogy a pedagógusok hogyan viszonyulnak az inkluzív pedagógiai formák alkalmazásához. Vizsgálom, mennyire érzik szükségesnek és mennyire készek arra, hogy inkluzív hozzáállással közelítsenek a tanulókhoz. Az eredmények arra utalnak, hogy az inklúzióra és az empatikus pedagógiai megközelítésre irányuló igény növekvő tendenciát mutat, különösen az egyházi iskolákban, ahol a diakóniai szemlélet, valamint az elfogadó és empatikus hozzáállás már jelen van. Ugyanakkor az is nyilvánvalóvá vált, hogy ennek az irányzatnak a szélesebb körű elterjedése még mindig akadályokba ütközik. A kutatásom rámutat, hogy a pedagógusok jelentős része tartózkodó az inkluzív nevelési formákkal szemben, amelynek oka részben az elégtelen képzés és a szükséges pedagógiai eszközök, szakemberek, fejlesztő team hiánya. Az inkluzív oktatás lehetőségeinek fejlesztése már tíz évvel ezelőtt is fontos kérdés volt, és bár a társadalmi figyelem fokozódott, a valódi változás mértéke elmaradt az elvárttól. Az inklúzió eredményesebb megvalósítása érdekében elengedhetetlen egy jól működő, támogató hálózat kiépítése az oktatás minden szintjén. E hálózat segítségével minden pedagógus hatékonyabban és érzékenyebben reagálhatna a diákok különféle igényeire, hogy az inklúzió eszméje a mindennapok szerves részévé váljon, és ne csupán egy kívánatos cél maradjon. A dolgozat tehát felhívja a figyelmet arra, hogy az iskolai oktatásban, különösen a sajátos igényű vagy nehézségekkel küzdő gyerekek esetében, elengedhetetlen az inkluzív és empatikus pedagógiai szemlélet alkalmazása.
Magyar cím
Az empátia és az inklúzió megjelenése az evangélikus általános iskolákban
Angol cím
The Presence of Empathy and Inclusion in Lutheran Elementary Schools
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Társadalom-, Szociális és Kommunikációtudományok Intézete
Szak
Témavezető(k)
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Flóra Berta Gregersen-Labossa |
Dátum: | 18 Már 2025 09:47 |
Utolsó módosítás: | 18 Már 2025 09:47 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/13456 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |