Tatabánya és vidéke néphagyományai

Gyenge, Ildikó (2022) Tatabánya és vidéke néphagyományai. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Gyenge Ildikó Tatabánya és vidéke néphagyományai 2022.pdf] PDF
Gyenge Ildikó Tatabánya és vidéke néphagyományai 2022.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatom célja, hogy feltérképezzem, milyen helyzetben van a hagyományápolás szülőföldemen és közvetlen környékén, továbbá mennyire képezi részét a mindennapoknak. Kisgyermeknevelőként is foglalkoztat a kérdés, hogy vajon a családból hoznak-e a kisgyermekek magukkal „gyökereket”, alapokat, amelyekre tovább építkezhetünk. Elsődleges kérdés, hogy vajon egyáltalán mit tekintenek az emberek hagyománynak? A közbeszédben gyakran egészen szűken értelmeződik a hagyomány fogalma, így előfordulhat, hogy kizárólag a népművészettel összefüggésben használják azt. Fel kívánom tárni, hogy mifelénk mi a jellemző hozzáállás. A dolgozatot két nagyobb tartalmi egység alkotja. Az első részben a szakirodalom áttekintésére és feldolgozására vállalkozom, a második rész pedig primer kutatásomat és eredményeit mutatja be. Az elmélet és gyakorlat összevetése után kerülhet sor a dolgozat kérdéseinek megválaszolására. A kérdőívre adott válaszok összesítése és elemzése alapján elmondható, hogy a válaszadó családok életében a néphagyományok ápolása eltérő mértékben ugyan, de jelen van, azt fontosnak tartják (jellemzően azok is, akiknek az életében kevéssé meghatározó ez a tevékenység). A néphagyományok ápolása elsődlegesen a család, másodlagosan pedig a köznevelési intézmények feladataként értelmeződik. A válaszadók túlnyomó többsége szerint a hagyományőrzés első sorban személyes jelenléti formában oldható meg. Angolul: The aim of my thesis is to research at what level is the preservation of traditions in my hometown and it’s immediate area. Also how much does it steep into everyday life. As a nursery assistant I am interested in whether the children are carrying their roots from their families with them, on which we can build more. The foremost question is : what exactly people consider tradition? In everyday talk people interpret very few things as tradition. This way it can happen that it is only associated with folk art. I mean to explore what the main attitude is towards it in our region. The thesis consists of two main units. In the first one, I will review and process the relevant literature. In the second one, I will present my main research and its results. Only after the comparison of the theory and practice can we answer the main questions of my thesis. In conclusion : After the summary and analysis of the questionaire’s answers we can say, that in the participating families’ life the nurturing of folk traditions exists, but to different extents. They also consider it important (even though it has hardly any significance in their life). Nurturing of traditions is considered to be mainly the families’ and partly the public education system’s responsibility. According to the vast majority of respondents, passing on our regional heritage can be mostly realized in the form of personal engagement.

Magyar cím

Tatabánya és vidéke néphagyományai

Angol cím

Folktraditions of Tatabánya and its regions

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Társadalom-, Szociális és Kommunikációtudományok Intézete

Szak

BPK - Csecsemő- és kisgyermeknevelő (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Molnár, Csilla
egyetemi docens PhD

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Ildikó Gyenge
Dátum: 24 Okt 2022 13:12
Utolsó módosítás: 13 Szep 2023 10:41
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/8881

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet