Fábiánné Játékos, Judit Ilona (2021) Cégértékelési dilemmák. MA/MSc, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).
PDF
KMAL-21_28.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (2MB) |
Absztrakt (kivonat)
„Az értékelés – Több, mint egy szám!” (Damodaran, 2015) Emlékeznek Gordon Gekko számtalanszor idézett mondatára? „Ez nem arról szól, hogy elég-e, haver. Ez egy zéró végösszegű játék: valaki nyer, valaki veszít. Pénz önmagában nem veszik el, de nem is jön létre. Nem vész el, csak átalakul.” Emlékeznek a legendás Tőzsdecápák (1987) című film főbb jeleneteire, a technikákra, amellyel cégeket emelnek fel, vagy tesznek tönkre, vagy hogyan manipulálják a részvények értéket? Vajon ez csak egy film, vagy van ebben valamennyi igazság? Erről is szól a dolgozatom… Mennyit ér egy vállalat, egyáltalán meghatározható-e a vállalat értéke? Meg lehet-e határozni, ha eladásra kerül egy társaság, vagy részvények kerülnek a piacra, a tőzsdére, hogy mi az az összeg, amely mindezekért kifizethető, és a piac által meghatározott ár azonos-e az értékkel? Dolgozatomban arra keresem a választ, mit értünk „érték” alatt, hogyan játszódik le egy értékelési folyamat, milyen tényezők játszanak szerepet, melyek azok a külső és belső tényezők, amelyekkel számolni kell, és egyáltalán objektív vagy szubjektív-e ez a folyamat? Léteznek-e tudományosan alátámasztott módszerek, amelyek segítéségével az érték meghatározható? És ha igen, akkor milyen pontossággal tudják ezek valaminek az értékét alátámasztani? Kutatásom a fellelhető releváns szakirodalom, a szakmai ajánlások feldolgozásán és elemzésén alapul, és a téma aktualitását úgy gondolom, nem kell magyarázni, hiszen egy vállalati életciklus alatt számos olyan szituáció adódhat, amikor szükségessé válik a vállalatérték meghatározása. Ezen felül ma már a korszerűen működő vállalatok a tulajdonosi érték alapú mutatókat beépítik a stratégiai terveikbe, a teljesítményértékelésbe és ezen mutatók alkalmazása az értékközpontú vállalatirányítás egyik alappillérévé vált. „Az értékelési modelleket fel lehet tölteni rengeteg részlettel, de minden vállalat értéke pár értékvezérlőn nyugszik, ami minden cégnél más és más.” (Damodaran, 2015, p.12.) Konklúzióként levonható, hogy a modern értékelési szemlélet a modern vállalati pénzügyek, a vállalati stratégiák és a tőkepiaci elméletek fejlődése nyomán alakult ki, és ebből következik, hogy a vállalatértékelés nem csupán számviteli, hanem komplex közgazdasági feladat, amely magas szintű pénzügyi és közgazdasági ismereteket igényel.
Magyar cím
Cégértékelési dilemmák
Angol cím
Company valuation dilemmas
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)
Tanszékcsoport/intézet
LKK - Közgazdasági és Nemzetközi Kapcsolatok Intézet
Szak
LKK - Számvitel mesterszak (MA)
Témavezető(k)
Helyi kari azonosító
KMAL-21/28
Mű típusa: | Diplomadolgozat (MA/MSc) |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Judit Ilona Fábiánné Játékos |
Dátum: | 06 Máj 2022 09:15 |
Utolsó módosítás: | 12 Szep 2023 12:27 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/8369 |
Actions (login required)
Tétel nézet |