Kovács, Luca (2021) Fogyasztói magatartás vizsgálata a környezettudatosság szemszögéből. BA/BSc, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).
PDF
KBAN-21_38.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (3MB) |
Absztrakt (kivonat)
Szakdolgozatom alaptörekvése a magyar életvitel és a nevelés kutatása a fenntarthatóság, környezettudatosság vonatkozásában. A környezettudatos életvitel megvalósulásának elméleti és gyakorlati részletezésére kerül sor, valamint a környezeti nevelés megjelenési formáinak ismertetésére elsődleges és másodlagos szocializációs színterekben. A környezeti nevelés megalapozza a környezettel kapcsolatos attitűdöket, melynek hordereje egyre fokozódik. A környezeti nevelés gyakorlatához több kutatás, hazai és nemzetközi irányelvek, szabályozások biztosítják az elméleti alapot. Különös hangsúlyt fektettem a család szerepének vizsgálatára a kialakuló környezeti attitűdben, ez azért fontos, mert az itt tanultak meghatározzák az egyén önazonosságát, normáit, értékeit. Elemzésre kerültek a környezettudatos életvitel megjelenési formái, a lakosság vásárlási szokásai is, célom az elméleti áttekintést követően a tevékenységek gyakoriságának megállapítása volt, valamint javaslattétel arra, milyen változtatások szükségesek a fenntartható fejlődés megvalósításához. Kutatásomhoz az online kérdőíves, valamit a mélyinterjú módszerét alkalmaztam. A mélyinterjúk elkészítését a téma érzékenysége indokolta, az itt megkérdezettek szakmájukból is adódóan környezettudatos emberek voltak. Kutatásom során arra az eredményre jutottam, hogy a család befolyásolása erős a környezettudatosságra nevelésben, ezért szükséges a szülők képzése, megfelelő tájékoztatása. A környezettudatos nevelés elősegíti a tudatos vásárlói döntések meghozatalát, pl.: hazai termékek vásárlását, ugyanakkor más tényezők is meghatározók, ilyen az anyagi helyzet, preferenciák. Igaz az, hogy azok, akik vidéken élnek, vagy nevelkedtek pozitívabb környezeti attitűddel rendelkeznek, mint nagyvárosi társaik, ugyanakkor a lakóhelynél fontosabb befolyásoló tényező a természetközeli tapasztalatok száma. A fenntarthatóságra való igény egyre jobban növekszik a fogyasztókban, ugyanakkor döntéseikben radikális változtatás nem várható el, míg az nagyobb anyagi és időbefektetést igényelne. Vannak olyanok, akik képesek és hajlandóak többet költeni a környezetbarát alternatívákra, a növekvő igények miatt reményeim szerint egyre több vállalat választja majd a fenntartható működést, természetesen ehhez átfogó támogatási rendszer is szükséges.
Magyar cím
Fogyasztói magatartás vizsgálata a környezettudatosság szemszögéből
Angol cím
Consumer behaviour research in the field of environmental awareness
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)
Tanszékcsoport/intézet
LKK - Üzleti Tanulmányok Intézet
Szak
LKK - Gazdálkodási és menedzsment alapszak (BA)
Témavezető(k)
Helyi kari azonosító
KBAN-21/38
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Luca Kovács |
Dátum: | 06 Máj 2022 07:51 |
Utolsó módosítás: | 14 Szep 2023 06:37 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/8272 |
Actions (login required)
Tétel nézet |