Változás a kereskedelemben és az ellátási láncban a COVID-19 világjárvány hatására

Szabó, Zsanett (2021) Változás a kereskedelemben és az ellátási láncban a COVID-19 világjárvány hatására. BA/BSc, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).

[thumbnail of KBAN-21_54.pdf] PDF
KBAN-21_54.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg. Embargo lejáratának dátuma: 2026

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom témája a COVID-19 világjárvány hatásainak elemzése a kereskedelemben és az ehhez köthető ellátási láncban, különös figyelmet fordítva az élelmiszer kereskedelemre. A vizsgálatot szakirodalmi feldolgozással kezdtem, ugyanakkor a későbbiekben szükséges részeknél ez újra előtérbe került. A primer kutatásomat interjúk készítésével végeztem, amelyben a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. és a TESCO-GLOBAL Zrt. ellátási lánc menedzsment vezetőit kérdeztem meg. Célom az volt, hogy választ kapjak arra, hogy a világkereskedelemben bekövetkezett változások eredményeképpen hogyan és miben alakult át Magyarország élelmiszerkereskedelme. Elsősorban azt elemeztem, hogy a koronavírus milyen hatással volt a világkereskedelemre és a globális ellátási láncra. Majd másodlagosan a nemzetközi kereskedelemben bekövetkező változások vizsgálata volt fontos szempont számomra az Európai Unióban és Magyarországon is, mivel ezek alapján jutottam el végül Magyarország élelmiszer-kiskereskedelméhez és a hazai élelmiszer-kiskereskedelmi vállalatok ellátási láncaiban tapasztalható változások elemzéséhez. Mindent összevetve arra jutottam, hogy a világkereskedelem átalakulása ugyanúgy hatással van minden területre és országra, mint az egyéb átszerveződések hatásai a világban. A globális ellátási lánc fejlődésével pedig a nemzetközi és hazai ellátási láncoknak is lépést kell tartani, hogy a jövőben is megfelelően tudjanak funkcionálni. Interjúim alapján azt a konklúziót vontam le, hogy a hazai élelmiszer-kiskereskedelmi vállalatoknak és ellátási láncaiknak is nagymértékű átalakuláson kellett átesniük ahhoz, hogy a COVID-19 világjárványban bekövetkezett fogyasztói trendváltozásokat eredményesen tudják kezelni. A két vállalatvezetővel készített interjú elemzése kapcsán összefüggést tapasztaltam abban, hogy egy egyértelműen új stratégiai szemléletmód kialakítására volt szükség, amely jelenleg is dominál a vállalatoknál. Ez ugyanakkor összefüggésben van a világban bekövetkezett átalakulással, amelyhez minden vállalatnak alkalmazkodnia kell a jövőben is. Természetesen ehhez szorosan kapcsolódik az online vásárlás és házhozszállítás, mint kényelmi szolgáltatás térnyerése, ezért ezeknek egyre nagyobb igénybevétele és a rohamos fejlődésre kényszerítettsége is. Ezt a folyamatot a fogyasztói szokások változása hozta magával már a koronavírus járvány előtt is, de azóta egyre nagyobb érdeklődés mutatkozik ez a terület iránt is. Összességében azt gondolom, hogy a jelenleg is zajló ipari forradalom szemléletmód váltásra ösztönözi a vállalkozásokat, de a COVID-19 világjárvány még nagyobb lendületet adott számukra ahhoz, hogy az automatizációt és az IT szektort egyre jobban a robotizáció felé irányítsák.

Magyar cím

Változás a kereskedelemben és az ellátási láncban a COVID-19 világjárvány hatására

Angol cím

Changes in trade and in the supply chain as the result of COVID-19 pandemic

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)

Tanszékcsoport/intézet

LKK - Üzleti Tanulmányok Intézet

Szak

LKK - Gazdálkodási és menedzsment alapszak (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Tóth, Balázs István
egyetemi docens, Lámfalussy Kutatóközpont

Helyi kari azonosító

KBAN-21/54

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Zsanett Szabó
Dátum: 06 Máj 2022 07:41
Utolsó módosítás: 20 Szep 2023 05:59
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/8207

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet