Reisner-Szabó, Fanni (2021) A népmese eredete, szimbolikus világa, a mesei jelképek hatása az óvodás gyermekre. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
PDF
R.-Sz. Fanni-A népmese eredete,szimbolikus világa, a mesei jelképek hatása az óvodás gyermekre-szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
Dolgozatomban először a szakirodalmak segítségével ismertetem, hogy hogyan születtek a népmesék, milyen összefüggések van mesék és mítoszok között, hogy milyen szimbólumok találhatóak a mesékben, és hogy az egyes szimbólumoknak milyen jelentései vannak. A dolgozat második részében kutatást végzek a szimbólumok hatásáról és megjelenéséről a 3-6 év közötti gyermekek körében. Kutatásom célja megismerni az óvodai mesélések és a mesékben megjelenő jelképek hatását az óvodás gyermekek fejlődésére. A kutatás során az induktív összefüggésfeltáró stratégiát a dokumentumelemzés és a kikérdezés módszerével végzem. Használom a kvalitatív és a kvantitatív kutatási metódust is. Kérdőíves felmérést az óvodáskorú gyermeket nevelő szülők körében végeztem, 52 kitöltő válaszait elemzem. A kérdéseim főként a mesélési szokásokra és a szimbólumok megjelenésére irányultak. Az interjúkat három óvodapedagógussal készítettem. Az óvodai mesélésekről, a kialakult szokásokról, a meseválasztás szempontjairól, valamint a mesék és a szimbolikus képek hatásairól kérdeztem őket. Az eredmények azt mutatják, hogy a népmesék meghatározó részei a gyermekek életének mind az otthoni, mind az óvodai környezetben. A mesék jótékony hatását a beszédfejlődésre, szókincsre, fantáziára, belső képalkotásra és a világ megismerésére, a környezetükben való eligazodásra az óvodapedagógusok és a szülők egyaránt megfigyelték. A mese hatását alapvetően a szimbólumok segítségével fejti ki. A szakdolgozati munka végére arra a következtetésre jutottam, hogy a mesei szimbólumok örökérvényű tanításokat hordoznak, melyekkel minden korosztály számára segítséget adhatnak az életben való eligazodáshoz, a nehézségek és félelmek legyőzéséhez. Óvónőként megfelelő figyelmet és hangsúlyt fogok fektetni arra, hogy a kutatásom során elért eredményeket hasznosítani tudjam.
Magyar cím
A népmese eredete, szimbolikus világa, a mesei jelképek hatása az óvodás gyermekre
Angol cím
The origins and the symbolic system of folktales and the effect of symbolic signs on kindergarten age children
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Társadalom-, Szociális és Kommunikációtudományok Intézete
Szak
Témavezető(k)
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Fanni Reisner-Szabó |
Dátum: | 01 Júl 2021 09:45 |
Utolsó módosítás: | 13 Szep 2023 10:46 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/7766 |
Actions (login required)
Tétel nézet |