Szücs, Evelin (2021) A családok szerepe a gyermekek kétnyelvű nevelésében. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
PDF
SzücsEvelin_azsakdolgozat0423_végleges.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (615kB) |
Absztrakt (kivonat)
Szakdolgozatomban a kétnyelvű családokat nevelő gyermekeket vizsgáltam. Témaválasztásom oka, hogy a mai szülők egyre jobban felismerik a tényt, mennyire fontos, hogy gyerekükből idegennyelvet beszélő felnőttek váljanak. Az idegennyelv fejlesztésre egy óvoda nagyon jó, mert a nyelv alapjait megkapja a gyermek, de úgy gondolom, hogy otthon kisgyermekkorban sokkal gyorsabban és kötetlenebb formában tudják a gyermekek az idegennyelvet elsajátítani. A kétnyelvűség megismerésének óriási szakirodalma van, mind nemzetközi mind hazai vonatkozásban. A könyvekből nagyon jól bele láttam e témába, illetve sok információt tudtam gyűjteni. A szakirodalom elején írtam a kétnyelvűség elméleteiről és az elsajátítás idejéről. Skutnab Kangas tipológiája alapján írtam a gyermeki kétnyelvűség típusairól. Navrasics Judit kutatása alapján bemutatom az additív és szubtraktív kétnyelvűség különbségeit. Ezek alapján a dolgozatomban bemutatom a különböző család modelleket és azok sajátosságait. A szakirodalmi rész végét a két- vagy többnyelvűség előnyeinek bemutatásával zárom. A kutatásom elején öt hipotézist fogalmaztam meg, amiket a kutatással szerettem volna bebizonyítani. A kutatási részben a kutatás módszeréről és mintájáról írok. A kutatásomat két-vagy többnyelvű családok körében végeztem el, szám szerint 12, melynek során azt vizsgáltam, hogy a két-vagy többnyelvű nevelésnek milyen előnyei, hátrányai lehetnek a gyermekek életében. Választ kerestem arra a kérdésemre is, mért döntöttek a két-, vagy többnyelvű nevelés mellett, tudatos döntés volt-e ez vagy az életük alakulása hozta ezt magával. A kutatásom módszere az interjú volt. A kutatásom során kiderült, hogy a legtöbb szülő az egy nyelv- egy rendszer módszer alapján neveli gyermekeit. A szülők többségének saját döntése, hogy gyermekeket kétnyelven nevelik. A legtöbb szülőnek volt az elején nehézsége, de az elemzések alapján mindenki elmondta, hogy nehéz feladat sok következetesség szükséges, de megéri. Az eredményekből megállapítható, hogy a kétnyelvű nevelésnek nagyon sok előnye és elenyésző hátránya van. Ezek alapján úgy gondolom, hogy minél több szülőt kell bíztatni a kétnyelvű nevelésre, hiszen egy kincset adunk ezáltal a gyermeknek.
Magyar cím
A családok szerepe a gyermekek kétnyelvű nevelésében
Angol cím
Function of the family at billingual breeding
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet
Szak
Témavezető(k)
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Evelin Szücs |
Dátum: | 03 Nov 2021 15:29 |
Utolsó módosítás: | 15 Szep 2023 06:46 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/7743 |
Actions (login required)
Tétel nézet |