A gyermeki lélek a meserajzok tükrében - A látott és hallott mesék, a választás mögötti motiváció elemzése

Sánta, Dóra (2021) A gyermeki lélek a meserajzok tükrében - A látott és hallott mesék, a választás mögötti motiváció elemzése. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Sánta Dóra - A gyermeki lélek a meserajzok tükrében - Szakdolgozat.pdf] PDF
Sánta Dóra - A gyermeki lélek a meserajzok tükrében - Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Kutatásom célja az óvodáskorú gyermekek személyiségének megismerése volt a meserajz-módszer segítségével. Arra voltam kíváncsi, hogy milyen indíttatásból választanak maguknak kedvenc mesét, az milyen arányban lesz látott vagy hallott, s mindez miként befolyásolja a fantáziájukat. A gyermekeket arra kértem, hogy rajzolják le kedvenc meséjüket, majd erről tettem fel különböző kérdéseket nekik kérdőíves formában. Az óvodások nagy része, 32,5%-a, érzelmi okokból választotta a mesét kedvencének, míg a mesejelenetek választásánál a tartalmi elemek domináltak, 45%-kal. A gyermekek nagyobb része, 60%-a, látta, és nem hallotta a választott meséjét. A rajzok kidolgozottsága ennek függvényében változott, ugyanis azon gyermekek rajza, akik látták a mesét kidolgozottabb volt, míg azoké, akik hallották, fantáziadúsabb. A döntő többség, 95%, a pozitív meseszereplőkkel azonosult, méghozzá a személyiségjegyek miatt. A nemek közti eltérések is felfedezhetőek voltak, mind a színek, mind a motívumok használatát tekintve. A kutatás rávilágított arra, hogy a gyermekek mind más és más személyiségjegyekkel rendelkeznek, amelyre ennek a módszernek a segítségével deríthetünk fényt. Ennek tudatában sokkal sikeresebbé válik a gyermekekkel való egyéni fejlesztés, hozzáállás is.

Magyar cím

A gyermeki lélek a meserajzok tükrében - A látott és hallott mesék, a választás mögötti motiváció elemzése

Angol cím

A glimpse into the soul through children's drawings - Analyzing story choices and the effect of stories seen and heard

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Zsubrits, Attila
egyetemi docens, PhD

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Dóra Sánta
Dátum: 02 Nov 2021 14:03
Utolsó módosítás: 22 Szep 2023 09:09
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/7484

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet