Az üdülési jog, mint turisztikai termék

Szanyi, Imre (2020) Az üdülési jog, mint turisztikai termék. MA/MSc, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).

[thumbnail of Szakdolgozat (Szanyi Imre, B2IGWS).pdf] PDF
Szakdolgozat (Szanyi Imre, B2IGWS).pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Az üdülési jog, mint turisztikai termék az 1970-es évek elején jelent meg Amerikában, majd az üdülés megszervezésének eme formája hamarosan népszerűvé vált más kontinenseken, így Európában és hazánkban is. Idővel azonban alaposan megváltoztak azok a társadalmi-gazdasági és főként technikai körülmények, amelyek egykoron oly sikeressé tették e modellt. Érdemes tehát megvizsgálni, hogy mintegy fél évszázaddal később mennyi-re versenyképes konstrukció ez, mit gondolnak erről a felhasználók: a timeshare potenciális vevői és jelenlegi tulajdonosai. Jelen dolgozat ennek feltérképezésére vállalkozik egyrészt a hatályos jogi háttér tisztázásával, másrészt kínálati oldalról a legnagyobb nemzetközi csereszervezet, az RCI jó gyakorlatának bemutatásával a cég honlapjának segítségével, harmadrészt pedig, a kereslet oldaláról, az üdülési joggal kapcsolatos attitűdök vizsgálatával. Ez utóbbi a szakirodalmi háttérből nyert információk mintegy kiegészítése gyanánt primer kutatás formájában jár utána a fogyasztókban jelenleg élő elképzeléseknek a timeshare-rel kapcsolatban. A csererendszer működésének ismertetését követő kutatás eredményeinek elemzése ilyen értelemben választ ad arra, hogy milyen mértékben igazodik a szervezet működése a kereslet által támasztott igényekhez. Ez alapján aztán következtetések vonhatók le arra nézve, hogy van-e szükség valamilyen változtatásra a hatékony működés fenntartása céljából, s ha igen, az milyen irányú legyen. A közösségi média nagy nyilvánosságát felhasználva a kérdőíves felmérés sokféle jövedelmi helyzetű, korú és végzettségű ember bevonásával zajlott. A vizsgált feltevések csak egy része igazolódott be – így például az, hogy a timeshare, mint üdülésszervezési mód elsősorban az idősebb korosztály érdeklődésére tarthat számot. Csak részben bizonyult igaznak, hogy a cserelehetőségeket a tulajdonosok bonyolultnak tartják: a válasz-adók egy része elégedett volt a rendszer szolgáltatásaival. Teljesen tévesnek bizonyult az az elgondolás, hogy a timeshare megvásárlásának egyik legfőbb oka abban keresendő, hogy a tulajdonosok ezáltal külföldi desztinációk felkeresését kívánják megkönnyíteni saját maguk számára – a kitöltők többsége a jog belföldi úti célokra történő felhasználása mellett voksolt. Helyes volt ugyanakkor az az előzetes elképzelés, hogy az üdülési jog mára elvesz-tette versenyképessége nagy részét, így életgörbéje hanyatló szakaszába lépett: a jelen kutatás eredményeit felhasználva ugyanakkor a kínálati oldal nagy és izgalmas feladata lehet, hogy újrapozicionálja e terméket, s ismét vonzó lehetőséggé tegye a fogyasztók számára. Ebben nagy segítségére lehet a szakmának az a kérdőív által is alátámasztott hipotézis, amely szerint a megkérdezettek többsége nem szívesen utazik mindig ugyanoda. Ezt ki-használva, a marketingkommunikációt erre fókuszálva egészen bizonyosan lehetne javítani valamit az üdülési jog mára igencsak meggyengült imázsán.

Magyar cím

Az üdülési jog, mint turisztikai termék

Angol cím

Timeshare as Touristic Product

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)

Tanszékcsoport/intézet

x - ARCHIV KTK - Nemzetközi és Regionális Gazdaságtani Intézet (megszűnt: 2021.06.30.)

Szak

LKK - Turizmus-menedzsment mesterszak (MA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Mészáros, Katalin
egyetemi docens

Mű típusa: Diplomadolgozat (MA/MSc)
Felhasználói azonosító szám (ID): Imre Szanyi
Dátum: 07 Máj 2020 22:04
Utolsó módosítás: 13 Szep 2023 09:23
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/6628

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet