A személyiség megismerésének és fejlesztésének lehetőségei az óvodában

Horváth, Zsuzsanna (2020) A személyiség megismerésének és fejlesztésének lehetőségei az óvodában. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Horváth Zsuzsanna- A személyiség megismerésének és fejlesztésének lehetőségei az óvodában- szakdolgozat.pdf] PDF
Horváth Zsuzsanna- A személyiség megismerésének és fejlesztésének lehetőségei az óvodában- szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (664kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatomban a személyiség megismerésének és fejlesztésének lehetőségeit vizsgáltam az óvodáskorban. A szakirodalmam a személyiség definiálásán túl a személyiségmodelleket bemutatva rátér a pszichoanalitikus személyiségmodellekre, majd a fenomenológiai irányzatokra és a típustanokra. A szakirodalmi feldolgozásaim egy szerves részét képezte egyetemi tanárom Dr. Zsubrits Attila Neveléslélektan óvodapedagógia szakos hallgatóknak című jegyzete, mely a személyiség megismerhetőségén át, a kutatási módszereket, a személyiségfejlesztést, és a személyiség fejlődését is bemutatta. A gyermekek megismerése, valamint a személyiség megismerési területek, és az óvodapedagógiai jellemzéseken át az iskolaérettség ismérveit dolgoztam fel. A kutatásom hipotézise volt, hogy igazoljam a városi és falusi óvodák személyiségmegismerési és fejlesztési eltéréseit, esetleg majd a külföldi óvodákat vizsgálva összehasonlítva mindezt a hazai óvodákkal. Kutatásomban országszerte vizsgáltam meg a falusi és városi óvodák pedagógiai programját is egyaránt, valamint Erdélyben, Spanyolországban, Szlovákiában, és Amerikában is tanulmányoztam a pedagógiai programokat. Kutatásomban beigazolódott, hogy sok esetben megegyezést mutatnak az általam felállított szempontok alapján a pedagógiai programok, de vannak pontok melyek radikális eltérést mutattak, legfőképp a külföldi óvodák és hazai óvodák összehasonlítását értem ezalatt. Míg a külföldi óvodák nem rendelkeztek kifejezetten pedagógiai programmal, és az életre nevelést, valamint a boldogság megtanulását tűzték ki célnak, ezzel ellentétben a hazai óvodák, az országos alapprogramban megfogalmazott elveket használták fel programjuk megfogalmazására, mely sok esetben egyezést mutatott. Kivételt képzett a soproni óvoda, mely gyakorló óvoda volt, és a zalaegerszegi, mely külön személyiségfejlesztő programmal rendelkezett.

Magyar cím

A személyiség megismerésének és fejlesztésének lehetőségei az óvodában

Angol cím

Personality development in kindergarten

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Tóth-Merza, Katalin
adjunktus, PhD

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Zsuzsanna Horváth
Dátum: 23 Jún 2020 13:41
Utolsó módosítás: 20 Szep 2023 06:44
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/6518

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet