Állatasszisztált (kutyás) intervenciók az óvodában

Pogonyi, Lea (2020) Állatasszisztált (kutyás) intervenciók az óvodában. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Pogonyi Lea-Állatasszisztált (kutyás) intervenciók az óvodában-szakdolgozat.pdf] PDF
Pogonyi Lea-Állatasszisztált (kutyás) intervenciók az óvodában-szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Állatasszisztált (kutyás) intervenciók az óvodában címet viseli a szakdolgozatom. Az állatok és a természet iránti szeretetem, hazánk jelenlegi társadalmára egyre inkább jellemző elidegenedés, rohanó életmód és az ezekből adódó frusztrációk megnyilvánulási formáinak (pl.: gyengébbek bántalmazása vagy állatbántalmazás) hatására fogalmazódott meg bennem a szakdolgozatom témaköre. A dolgozatomban a magyarországi állattartás attitűdjeit, azon belül a kutyák tartásának kultúráját és szokásait vizsgáltam. Mindemellett kutattam az állatasszisztált intervenciók elterjedettségét, szükségességét és az azokon való részvételt. Szakdolgozatom célja az állatasszisztált intervenciók, a segítő és terápiás kutyák közötti különbségek ismertetése, valamit a felelős állattartásra vonatkozó foglalkozások szükségességének feltérképezése. A kutatásomat 3 célcsoportban végeztem, melyből az első csoport a legszélesebb körű, hiszen bárki kitölthette foglalkozástól vagy végzettségtől függetlenül. A másik két csoport specifikusnak tekinthető, mivel a második kutatási csoportban csak az óvodapedagógusok, míg a harmadik csoportban csak az állatvédelemben, állatmentésben dolgozók vettek részt a kitöltésben. Kutatásom konklúziója: Az emberek többsége, házikedvencként, hobbicélból tart állatot és a gazdának is szüksége van arra, hogy kutyájával iskolába, trénerhez, kiképzőhöz járjon. Az emberek hasznosnak és szükségesnek tartják vagy tartanák az állatasszisztált intervenciókat és élnének is ezeknek a foglalkozásoknak a lehetőségeivel, annak ellenére, hogy a kitöltők kevesebb, mint 30%-a vett részt ilyen foglalkozáson. Fontosnak tartják a korai érzékenyítést (3-5 éves kortól) az állattartási és állatvédelmi alapismeretek átadását is. A megkérdezett óvodapedagógusok szerint fontos lenne az állatvédelmi oktatásnak a bekerülése a nemzeti alaptantervbe. Továbbá a megkérdezett állatvédők és állatmentők szerint az állattartási és állatvédelmi előadások, foglalkozások és események preventív és redukáló hatással lehetnek az állatok ellen elkövetett elhanyagolásra és bántalmazásra.

Magyar cím

Állatasszisztált (kutyás) intervenciók az óvodában

Angol cím

Animal (Dog)-Assisted Interventions in kindergarten

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Mundy, Péter
tanársegéd

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Lea Pogonyi
Dátum: 23 Jún 2020 13:47
Utolsó módosítás: 13 Szep 2023 13:03
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/6495

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet