Séfer, Vanessa Zsanett (2020) Az óvodáskorú gyermek társas kapcsolatrendszerének vizsgálata. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
PDF
Séfer Vanessa - Az óvodáskorú gyermek társas kapcsolatrendszerének vizsgálata - szakdolgozat.docx.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
Szakdolgozatom témáját olvasva sokan nem is gondolják, hogy ez a téma mennyire szerteágazó és összetett. A gyermek élete első kapcsolata édesanyjával alakul ki, ennek a kötődésnek a minősége döntő lehet későbbi életére nézve. A legkorábbi időszak szinte az egyén egész életét befolyásolja. Hatással van személyiségfejlődésre, egészen a kisgyermekkortól kezdve az összes kialakult társas kapcsolatra, a megfelelő beilleszkedésre a társadalomba, szociális készségek fejlődésére, felnőttkorban az egyén saját gyermeke nevelésére, gondozására, ezek pedig mind hozzásegítik, hogy az adott személy hasznos tagja legyen a társadalomnak. Kutatásom célja az volt, hogy feltárjam két óvodai csoport kapcsolati hálóját, a csoportban kialakult érzelmi szálakat és ezt összevessem az előre felállított hipotéziseimmel. Az eredmények elemzése során szerettem volna választ kapni, hogy az adott óvodai közösségekben az életkorok és nemek szerinti választás mennyire különül el, továbbá megjelennek-e a népszerűbb helyzetben lévő gyermekek. A kutatás módszere szociometriai eljárással történt, az adatfeldolgozás pedig kölcsönösségi táblázatban és szociogrammon valósult meg. A szociometria felméréséhez a gyerekek életkorához igazodó játékos és egyszerű „Postás játékot” választottam. Az eredmények sok esetben tükrözték a feltevéseimet. A kutatás során kiderült, hogy a közösségekben több gyermek is középpontba került, az arányok alapján az azonos életkorú és a nemű gyermekek többnyire egymást választották, néhány esetben fordult elő az összemosódás, valamint a nagycsoportos gyermekek egy kivétellel kizárólag egymást nevezték meg barátjuknak. Leendő óvodapedagógusként hasznosnak érzem a csoport szociometriai felmérését, ami a pedagógiai munkához is támogatást nyújthat. A mérés segítségével pontosabban lehet tájékozódni megfigyeléseinkről, észrevételeinkről, továbbá hozzásegíthet minket ahhoz, hogy a barátságokat tovább erősíthetjük és a perifériára szorult gyermekek helyzetét megváltoztathatjuk sikerélményekkel, mások elismerésével. A kutatásom segítség lehet a csoport óvodapedagógusainak, melyből informálódhatnak csoportjukban létrejött barátválasztásokról, a népszerűbb és perem helyzeten lévő gyermekről, ezzel munkájukat is támogathatom.
Magyar cím
Az óvodáskorú gyermek társas kapcsolatrendszerének vizsgálata
Angol cím
Examination of the social relationship system of a preschool child
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet
Szak
Témavezető(k)
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Vanessa Zsanett Séfer |
Dátum: | 23 Jún 2020 13:31 |
Utolsó módosítás: | 23 Jún 2020 13:31 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/6290 |
Actions (login required)
Tétel nézet |