Sipos, Karola Anna (2019) Gyermekjátékok története. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
PDF
Szakdolgozat végleges.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (914kB) |
Absztrakt (kivonat)
A gyermekjátékok története című téma azért ragadta meg a figyelmemet, mert a 21. század elején már pár év alatt is olyan nagy változások születnek, melyekhez nem könnyű alkalmazkodni, lépést tartani. A rohamosan fejlődő informatika világában eltűnni látszanak a hagyományosnak mondott játékeszközök. Az utóbbi időben rohamosan fejlődött a gyermekjátékok világa. A gyermekjátékeszközök elterjedésének színterei közé tartozik az internet és a televízió, melynek nem a minőségre való felhívás a célja, sokkal inkább a mennyiségi tényezők játszanak szerepet. Egyre mérvadóbb a játékok tekintetében is az informatika fejlődése. Meglehetősen elterjedtek a különféle számítástechnikai játékok és eszközök, melyek többnyire nem fejlesztik az óvodás korú (az idősebb) gyermekek különböző képességeiket. A szakdolgozat írása közben legfőképpen az érdekelt, hogy mivel játszottak a gyermekek régen és mivel játszanak napjainkban. Feltehetőleg játszanak a mai gyermekek is szerepjátékokat melyeknek fő célja az, hogy az átélt, a mindennap látott érzelmeket és jeleneteket feldolgozza a játékok segítségével. Ugyanígy feltételezhetőnek véltem azt, hogy az építő és konstruáló játékok is szerepet kapnak a mai gyermekek játékában, hiszen a kognitív képességek fejlesztésére talán napjainkban ezek a játékok a legmegfelelőbbek . A közoktatási színtereken , mint például az óvoda és az iskola kiemelt figyelmet kap a gyermekek kognitív képességeinek fejlesztése. Óvodai gyakorlataim illetve ismeretségi körben szerzett tapasztalataim alapján úgy vélem ez a két játékforma amelyet a gyermekek a leggyakrabban játszanak. Érdekelt milyen régre nyúlnak vissza a mostani elterjedt és népszerű játékok történetei. Az évtizedek, évszázadok netán évezredek alatt mennyiben változtak a játékeszközök és a játékszokások. Ehhez hozzátartozik a gyermek lényéhez való kapcsolódás a társadalomban, a fokozatosan fejlődő gyermekkép alakulása is. A folyamatosan változó gyermekkép összefüggésben van a gyermekek játékszokásaival és játékeszközeivel. Egy felgyorsuló világban élünk, mégis a gyermekjátékok és eszközök között meglehetősen sok visszatérő vagy fennmaradó elem figyelhető meg. Az óvodában is hagyományosnak vagy megszokottnak mondható játékeszközök találhatóak meg az udvaron és a csoportszobában is egyaránt. Ugyanazokat a körjátékokat, csapat- és csoportjátékokat játsszuk a gyermekekkel, mint amelyet a szüleink vagy a nagyszüleink játszottak. Ezek korszak béli elhelyezkedése és idővel való átalakulásáról is érdeklődve olvastam a különböző szakirodalmakat. Legfőképpen az foglalkoztatott, hogy milyen mértékben és mivel játszanak a gyermekek. A kutatások és szakirodalmak olvasása közben nagyon sok bennem felmerülő kérdésre kaptam választ, melynek során áttekinthetőbbé vélt számomra, hogy mivel játszanak a mai gyermek, a szülők számára fontos-e, hogy gyermeke milyen játékokkal játszik. Ezen kérdéseimre a szakirodalmak és a kutatási folyamat is segített választ találni. Meglehetősen tág a gyermekjátékok története című téma, hiszen nagyon sok féleképpen lehetne értelmezni, neki állni ennek a témának. Számomra az előbb felsorolt szempontok, kérdések voltak a fontosak, ezek alapján igyekeztem szakdolgozatomat áttekinthetővé és a feltevéseknek eleget téve megírni. Éppen ezért szakdolgozatom középpontjába ezeket a kérdéseket állítottam.
Magyar cím
Gyermekjátékok története
Angol cím
The history of the child games
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet
Szak
Témavezető(k)
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Karola Anna Sipos |
Dátum: | 14 Okt 2019 10:20 |
Utolsó módosítás: | 06 Már 2023 07:56 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/5185 |
Actions (login required)
Tétel nézet |