Bertók, Sára Noémi (2019) Az autizmus spektrumzavar korai tünetei, kezelése a csecsemő- és kisgyermeknevelői kompetencia keretében. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
PDF
szakdolgozat_bertóksáranoémi_ymnwi1.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
Meglepő tényként szolgált számomra, hogy ma Magyarországon közel 100.000 autizmus spektrum zavarral élő személyről van tudomásunk. Évente több száz kórmeghatározás születik, ám az így diagnosztizált gyerekek az idő múlásával elvesznek a rendszerben. Munkám során vizsgáltam az autizmus spektrumzavar tüneteit, valamint azok kezelését, illetve ezeket a csecsemő- és kisgyermeknevelői kompetencia keretében elemeztem. A hipotéziseim szerint a különböző bölcsődék, családi napközik, magánbölcsődék dolgozói, azaz a kisgyermeknevelők jártasak az autizmus spektrumzavar tárgykörében, nyitottak a témával kapcsolatban: dolgoznának SNI gyermekkel (jelen esetben: autisztikus tünetekkel rendelkezőkkel); továbbá részt vennének speciális továbbképzéseken, csakhogy fejleszteni tudják a csoportjukba járó gyermekeket. Az első metódus, amelyet alkalmaztam az a megfigyelés volt, melynek során jobban beleáshattam magam az autizmus világába, valamint egy tisztább képet kaptam az autisztikus tünetekkel rendelkező gyerekekről. Ezt egy óvoda speciális csoportjában végeztem. Azonban ezen eljárásból nem tudtam volna reprezentatív kutatást összeállítani, hiszen az így szerzett információk nem adnak teljes képet erről a rendellenességről. A kérdőívem kérdéseinek kidolgozásánál én a deduktív módszert alkalmaztam. A kérdéssorral egy komplex kép megszerzése volt a célom a kisgyermeknevelői kompetencia keretében. Azon feltevésem, miszerint jelenleg a kisgyermeknevelők tájékozottak az autizmus spektrumzavar témakörében, sajnos csak részben igazolódott be. Még mindig vannak olyan területek, melyeket nem teljesen, illetve hibásan, rosszul ismernek. Ebből a viszonylagos tudatlanságból adódhat az a megállapítás is, hogy a megkérdezett pedagógusok java nem szívesen dolgozna SNI csoporttal, azon belül pedig autista gyermekekkel. Másik hipotézisemmel pont ennek az ellenkezőjét állítottam, így az a feltevésem se nyert bizonyítást. Úgy gondolom, hogy a pedagógusoknak, és nekünk leendő nevelőknek az az egyik legfontosabb feladatunk, hogy ne álljunk a saját tudásunk útjába, és mindig képezni akarjuk, illetve tudjuk magunkat.
Magyar cím
Az autizmus spektrumzavar korai tünetei, kezelése a csecsemő- és kisgyermeknevelői kompetencia keretében
Angol cím
Early symptomps of the autism spectrum disorder, and its treatment in the competencies of Infant and Early Childhood Education
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Társadalom-, Szociális és Kommunikációtudományok Intézete
Szak
BPK - Csecsemő- és kisgyermeknevelő (BA)
Témavezető(k)
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Sára Noémi Bertók |
Dátum: | 14 Okt 2019 11:17 |
Utolsó módosítás: | 22 Szep 2023 07:15 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/5056 |
Actions (login required)
Tétel nézet |