Az autizmus spektrumzavar korai tünetei, kezelése a csecsemő- és kisgyermeknevelői kompetencia keretében

Bertók, Sára Noémi (2019) Az autizmus spektrumzavar korai tünetei, kezelése a csecsemő- és kisgyermeknevelői kompetencia keretében. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of szakdolgozat_bertóksáranoémi_ymnwi1.pdf] PDF
szakdolgozat_bertóksáranoémi_ymnwi1.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Meglepő tényként szolgált számomra, hogy ma Magyarországon közel 100.000 autizmus spektrum zavarral élő személyről van tudomásunk. Évente több száz kórmeghatározás születik, ám az így diagnosztizált gyerekek az idő múlásával elvesznek a rendszerben. Munkám során vizsgáltam az autizmus spektrumzavar tüneteit, valamint azok kezelését, illetve ezeket a csecsemő- és kisgyermeknevelői kompetencia keretében elemeztem. A hipotéziseim szerint a különböző bölcsődék, családi napközik, magánbölcsődék dolgozói, azaz a kisgyermeknevelők jártasak az autizmus spektrumzavar tárgykörében, nyitottak a témával kapcsolatban: dolgoznának SNI gyermekkel (jelen esetben: autisztikus tünetekkel rendelkezőkkel); továbbá részt vennének speciális továbbképzéseken, csakhogy fejleszteni tudják a csoportjukba járó gyermekeket. Az első metódus, amelyet alkalmaztam az a megfigyelés volt, melynek során jobban beleáshattam magam az autizmus világába, valamint egy tisztább képet kaptam az autisztikus tünetekkel rendelkező gyerekekről. Ezt egy óvoda speciális csoportjában végeztem. Azonban ezen eljárásból nem tudtam volna reprezentatív kutatást összeállítani, hiszen az így szerzett információk nem adnak teljes képet erről a rendellenességről. A kérdőívem kérdéseinek kidolgozásánál én a deduktív módszert alkalmaztam. A kérdéssorral egy komplex kép megszerzése volt a célom a kisgyermeknevelői kompetencia keretében. Azon feltevésem, miszerint jelenleg a kisgyermeknevelők tájékozottak az autizmus spektrumzavar témakörében, sajnos csak részben igazolódott be. Még mindig vannak olyan területek, melyeket nem teljesen, illetve hibásan, rosszul ismernek. Ebből a viszonylagos tudatlanságból adódhat az a megállapítás is, hogy a megkérdezett pedagógusok java nem szívesen dolgozna SNI csoporttal, azon belül pedig autista gyermekekkel. Másik hipotézisemmel pont ennek az ellenkezőjét állítottam, így az a feltevésem se nyert bizonyítást. Úgy gondolom, hogy a pedagógusoknak, és nekünk leendő nevelőknek az az egyik legfontosabb feladatunk, hogy ne álljunk a saját tudásunk útjába, és mindig képezni akarjuk, illetve tudjuk magunkat.

Magyar cím

Az autizmus spektrumzavar korai tünetei, kezelése a csecsemő- és kisgyermeknevelői kompetencia keretében

Angol cím

Early symptomps of the autism spectrum disorder, and its treatment in the competencies of Infant and Early Childhood Education

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Társadalom-, Szociális és Kommunikációtudományok Intézete

Szak

BPK - Csecsemő- és kisgyermeknevelő (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Závoti, Józsefné
egyetemi docens, PhD.

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Sára Noémi Bertók
Dátum: 14 Okt 2019 11:17
Utolsó módosítás: 22 Szep 2023 07:15
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/5056

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet