Untersuchung der kognitiven Fähigkeiten ein- und mehrsprachiger Kinder

Szalai, Borbála (2019) Untersuchung der kognitiven Fähigkeiten ein- und mehrsprachiger Kinder. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Szalai_Borbála_Untersuchung_der_kognitiven_Fähigkeiten_ein_und_mehrsprachiger_Kinder_Diplomarbeit.pdf] PDF
Szalai_Borbála_Untersuchung_der_kognitiven_Fähigkeiten_ein_und_mehrsprachiger_Kinder_Diplomarbeit.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Sok elmélet létezik a két- valamint többnyelvűség előnyeiről és hátrányairól is. Sokan úgy gondolják, egy második nyelv elsajátítása gyermekkorban csak túlterheli a gyermekeket. Kétségtelen azonban, mekkora előnnyel indulnak az életben azok a személyek, akik több nyelven beszélnek. Dolgozatomban azt próbáltam kideríteni, hogy a többnyelvűség milyen hatással van a kognitív képességek fejlődésére: elősegíti ezeket, vagy gátolja? Szakdolgozatom első részében a többnyelvűségről írok: mit is jelent a többnyelvűség, milyen fogalmak kapcsolódnak hozzá, ki többnyelvű, milyen fajtái, módszerei vannak? Ezen kívül a kognitív képességekről is szót ejtek. A második részben a kutatásomat fejtem ki, amiben 10 egynyelvű gyermek képességeit mértem össze 10 két-, ill. többnyelvű gyermek képességeivel egy 7 feladatból álló teszt segítségével. Célom az volt, hogy bebizonyítsam, a többnyelvű gyermekek jobb eredményeket érnek el a feladatoknál. Hipotéziseim beigazolódtak. Az eredményekből kiderült, hogy a többnyelvű gyermekek általánosságban jobb eredménnyel teljesítették a feladatokat, mint az egynyelvűek, jobb az emlékezetük, mint egynyelvű társaiknak, hiszen a több nyelv elsajátítása miatt sokkal több szót kell megjegyezniük, ezen felül pedig kreatívabbak is és több lehetőséget vesznek figyelembe a problémák megoldásánál. A kutatást nagyon érdekesnek találtam, sok pozitív élménnyel, tapasztalattal gazdagodtam közben, amik későbbi munkám során is hasznosak lesznek.

Magyar cím

Egy- és többnyelvű gyermekek kognitív képességeinek vizsgálata

Angol cím

The examination of the cognitive skills of monolingual and multilingual children

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Társadalom-, Szociális és Kommunikációtudományok Intézete

Szak

BPK - Német nemzetiségi óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Kovácsné Vinkovics, Éva
tanársegéd

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Borbála Szalai
Dátum: 14 Okt 2019 11:17
Utolsó módosítás: 12 Szep 2023 11:45
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/5034

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet