A Waldorf-pedagógia az Óvodai Nevelés című folyóirat tükrében

Molnár, Bettina Julianna (2019) A Waldorf-pedagógia az Óvodai Nevelés című folyóirat tükrében. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Molnár Bettina Julianna - A Waldorf-pedagógia az Óvodai Nevelés című folyóirat tükrében - szakdolgozat.pdf.pdf] PDF
Molnár Bettina Julianna - A Waldorf-pedagógia az Óvodai Nevelés című folyóirat tükrében - szakdolgozat.pdf.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatom témaválasztására több dolog is ösztönzött. Már az egyetem első évében tudtam, hogy pedagógiai témáról szeretnék írni, hiszen ez áll hozzám a legközelebb, ami az egyetemen eltöltött tanévek ideje alatt is megerősítést nyert. A tavalyi évben nagyon érdekes előadást hallgathattunk meg a Waldorf-pedagógiáról, ekkor kezdte el felkelteni az érdeklődésemet. Ezt követően el kezdtem olvasgatni a fej, a szív és a kéz pedagógiájáról, azaz a Waldorf-pedagógiáról, melybe mélyebben belelátva még nagyobb motivációt kaptam. Kutatásom témájának kigondolásában az motivált, hogy egy olyan területet találjak, amit összekapcsolhatok a felsőfokú óvónőképzés hat évtizedével. A választásom az Óvodai Nevelés című folyóiratra esett, hiszen ez az óvodapedagógusok egyik legfontosabb szakmai lapja. Kutatásomban azt vizsgáltam meg, hogy mióta van jelen Magyarországon a Waldorf-pedagógia, mikor olvashattak erről az alternatív pedagógiai irányzatról az óvodapedagógusok legtöbbet. 1953-tól, a lap megjelenésétől 2018-ig elemeztem azokat a cikkeket, amelyek Waldorf-pedagógiával foglalkoznak. Számomra nem volt meglepő az, hogy az 1980-as évek végéig nem közöltek írásokat a Waldorfról, hiszen sejtettem, hogy az első magyarországi Waldorf-óvoda, azaz a solymári Waldorf-óvoda megalapulását követően robban be az óvodapedagógusok témájaként a Waldorf-pedagógia. Azonban arra nem számítottam, hogy csupán 8 cikket fogok találni, ami ezt a témát öleli fel. Meglepő volt számomra az, hogy a 2000-es években egyáltalán nem közöltek írásokat a Waldorfról. Véleményem szerint ez annak tudható be, hogy bár napjainkban is vannak Waldorf-intézmények, illetve Waldorf-módszerrel dolgozó óvodai csoportok, iskolai osztályok, az óvodapedagógusokat manapság teljesen más programok foglalkoztatják. Újabb módszerek jelentek meg, a pedagógusok pedig inkább azokról olvasnak már szívesebben. Ennek ellenére úgy gondolom, hogy fontos, hogy mind a szülők, mind a pedagógusok ismerjék a Waldorf-pedagógiát. A kutatásom ideje alatt megszerzett tudást a későbbiekben is szeretném kamatoztatni.

Magyar cím

A Waldorf-pedagógia az Óvodai Nevelés című folyóirat tükrében

Angol cím

Waldorf education in view of the periodical Kindergarten Education

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Pásztor, Enikő
tanársegéd

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Bettina Julianna Molnár
Dátum: 14 Okt 2019 10:11
Utolsó módosítás: 15 Szep 2023 06:58
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/4966

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet