Horváth, Anna (2018) Fogyasztók vásárlását befolyásoló tényezők vizsgálata nemek tekintetében. BA/BSc, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).
PDF
KBAN-18_37.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (2MB) |
Absztrakt (kivonat)
Dolgozatom témájának a fogyasztók vásárlását befolyásoló tényezőket választottam, ki-emelten foglalkozva a nemek szerinti csoportosítási lehetőségekkel. A téma vizsgálatát a szakirodalom részletes és széleskörű feldolgozásával kezdtem, majd a vizsgált elméleteket ütköztettem. Elsőként egy fókuszcsoportos vizsgálatot folytattam le, mely 3 különálló cso-portból állt, ezzel segítve a kérdőívem validálását. Ezt követően kérdőíves felmérés segít-ségével, törekedtem arra, hogy nagyobb számú mintából kiindulva olyan átfogó képet kap-hassak a kutatási célkitűzésekhez igazodva, amelyek a hipotéziseimet igazolják. A célom azon kérdés megválaszolása volt, hogy a befolyásoló tényezők elkülönítése lehetséges-e nemek alapján, szerettem volna megvizsgálni, hogy az egyes tényezők rele-vánsan tartozhatnak-e inkább az egyik nemet befolyásoló tényezők közé. A fókuszcsopor-tos vizsgálattal szerettem volna egy-egy átlagos fogyasztó vásárlási élményeiben részlete-sebben elmerülni, kielemezni az egyes befolyásoló aspektusait egy kötetlen beszélgetés ke-retén belül, mely aztán a későbbiekben a segítségemre volt a kérdőív megalkotásában. A kérdőíves felmérés során kiemelt figyelmet fektettem arra, hogy az egyének rész-letesen meg tudják osztani velem a vásárlási, fogyasztási tapasztalataikat, olyan kontextus-ba helyezve a vásárlást, amely rávilágít olyan esetleg tudat alatt végbemenő folyamatokra, amelyre ők maguk nem fektetnek kiemelt hangsúlyt egy-egy döntés folyamán. Három hipotézist fogalmaztam meg, melyek közül mind kiemelten a nemi szerepek elkülönítésével foglalkozik a vásárláson belül. A kérdőívre beérkezett válaszok kiértékelését IBM SPSS Statistics 22 programmal végeztem. A három hipotézis közül az első esetében azt vizsgáltam, hogy a nők esetében na-gyobb befolyásoló erővel bírnak-e az otthoni szokások, mint a férfiakéban, azonban a kor-relációs vizsgálat alapján ezt a hipotézist elutasítottam. A második hipotézis során azt felté-teleztem, hogy a minőség a férfiak számára nagyobb befolyással bír, mint a nők esetében. A kereszttáblás vizsgálat alapján a változók között magyarázó jelleget tudtam megállapíta-ni és a Gamma értékének vizsgálata során kapcsolatot találtam a nemek és a minőség fon-tossága között, így ezt a hipotézist elfogadtam. A harmadik hipotézis során azt feltételez-tem, hogy a nők szívesebben tekintenek a vásárlásra, mint szabadidős tevékenységre, en-nek vizsgálata során három különböző változót vizsgáltam, azonban ezek közül kettő ese-tében nem találtam magyarázó jelleget, így ez a hipotézis is elutasításra került.
Magyar cím
Fogyasztók vásárlását befolyásoló tényezők vizsgálata nemek tekintetében
Angol cím
Monitoring the influencing factors of consumers' buying by genders
Intézmény
Nyugat-magyarországi Egyetem
Kar
Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)
Tanszékcsoport/intézet
x - ARCHIV KTK - Üzleti Tudományok Intézet (megszűnt: 2021.06.30.)
Szak
LKK - Gazdálkodási és menedzsment alapszak (BA)
Témavezető(k)
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Anna Horváth |
Dátum: | 04 Dec 2018 14:18 |
Utolsó módosítás: | 04 Dec 2018 14:18 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/4623 |
Actions (login required)
Tétel nézet |