Bencsik, Győző and Horváthné Kocsis, Henrietta (2018) A hazai kereskedelmi bankok elektronikus banki szolgáltatásainak fejlődési lehetőségei és veszélyei. MA/MSc, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).
PDF
KMAL-18_05.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (3MB) |
Absztrakt (kivonat)
A technológiai fejlődés, az internet és a digitalizáció térhódítása nagy hatást gyakorol a gazdasági szereplőkre, így a pénzügyi szektorra is. Az információs-technológiai innováció valamint a FinTech cégek piacon való megjelenése folyamatos bővítésre, fejlesztésre és átalakításra kényszeríti a hazai bankok elektronikus szolgáltatásainak struktúráját. Az új pénzügyi szolgáltatók erős versenytársai lettek a hazai bankoknak, melyek a konkurenciaharc miatt már nem tarthatják a korábbi, „kényelmesebb” fejlődési ütemüket, rugalmasabban és gyorsabban kell reagálniuk a keresleti oldal igényeire, hogy megtartsák ügyfeleiket és piaci részesedésüket. Kutatásunk célja az volt, hogy megvizsgáljuk, milyen irányba mehet tovább és milyen veszélyforrásokat rejt magában a hazai bankok szolgáltatásainak digitalizációja, illetve az elektronikus banki szolgáltatások térhódítása milyen hatással lehet a fiókhálózatok jövőjére. Empirikus kutatási módszert alkalmaztunk, melynek során 540 fő töltötte ki a banki szolgáltatásokkal kapcsolatos online kérdőívünket. Az eredményeket Google Űrlapok, Excel táblázatok és SPSS statisztikai program segítségével elemeztük. A kvantitatív kutatást kvalitatív módszerrel egészítettük ki mélyinterjú sorozat formájában. A bankfiókokra vonatkozó kérdéseinkre három hazai, egy osztrák és egy kanadai bank szakembere válaszolt. Primer kutatásunk eredményét a szekunder források, így sajtóelemzés és a nemzetközi szakirodalom is megerősítette, miszerint az ügyfelek a kevesebb pénzügyi tudást igénylő, egyszerűbb banki szolgáltatásokat egyre inkább online felületen intézik, míg a bonyolultabb, fajsúlyosabb, kockázatosabb és hosszabb időtávra ható ügyletekhez banki szakember segítségét igénylik. A rendelkezésünkre álló adatok alapján tehát arra következtethetünk, hogy a jövőben egyre többen fognak interneten keresztül utalni, mobiltelefon egyenleget feltölteni, autópálya-matricát vásárolni, sárga csekket online befizetni vagy egyszerűen csak számlakivonatot lekérni. A magasabb pénzügyi tudást igénylő befektetések és hitelügyintézések esetében viszont az ügyfelek várhatóan továbbra is a bankfióki, személyes szaktanácsadást preferálják. Úgy gondoljuk, hogy az elektronikus banki szolgáltatások köre tovább bővíthető, melyre írásunkban több javaslatot is teszünk. A digitalizáció veszélyeit új típusú, pénzügyi tudatosságra és biztonságos internethasználatra nevelő programmal lehetne csökkenteni, melynek elemeit részletesen bemutatjuk dolgozatunkban.
Magyar cím
A hazai kereskedelmi bankok elektronikus banki szolgáltatásainak fejlődési lehetőségei és veszélyei
Angol cím
Electronic bank facilities developmental opportunities and dangers of the inland merchant banks
Intézmény
Nyugat-magyarországi Egyetem
Kar
Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)
Tanszékcsoport/intézet
x - ARCHIV KTK - Üzleti Tudományok Intézet (megszűnt: 2021.06.30.)
Szak
LKK - Vezetés és szervezés mesterszak (MA)
Témavezető(k)
Helyi kari azonosító
KMAL-18/05
Mű típusa: | Diplomadolgozat (MA/MSc) |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Győző Bencsik |
Dátum: | 15 Okt 2018 13:42 |
Utolsó módosítás: | 14 Szep 2023 09:17 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/4149 |
Actions (login required)
Tétel nézet |