Mester , Eszter (2017) A személyi jövedelemadó bevallási módjainak változása – az e-szja. BA/BSc, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).
PDF
KBAL-17_26.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (3MB) |
Absztrakt (kivonat)
A magyar kormány a közigazgatás átalakítása során alapvetően két szempontot tart szem előtt: az egyik a hatékonyság, a másik a közigazgatással kapcsolatba kerülő állampolgárok és vállalkozások adminisztrációjának egyszerűsítése. A hatékonyabb és egyszerűbb állam megteremtéséhez mellőzhetetlenek az e-közigazgatási szolgáltatások; az e-kormányzati szolgáltatások fejlesztésével, bővítésével, használatuk erősítésével megteremthető egy, a mainál átláthatóbb állami működés, enyhülhetnek a vállalkozások adminisztratív terhei, csökkenthető a bürokrácia nagysága és javítható az állami közszolgáltatások minősége. Az e-szja a NAV legjelentősebb adminisztrációcsökkentő csomagja. A cél az, hogy a lehető legnagyobb segítséget kapják azok is, akiknek a tervezetet ki kell egészíteniük. A szakdolgozatom témája miatt elsősorban – bárki számára hozzáférhető – szakfolyóiratokra és internetes szakcikkekre támaszkodtam, a korábbi évkönyveket, kiadványokat és a hivatal által közzétett statisztikai adatokat tanulmányoztam. Szakdolgozatom fő hipotézise, hogy a magánszemélyek döntő része élni fog az e-szja nyújtotta lehetőséggel, – így egyszerűbben eleget tudnak tenni bevallási kötelezettségüknek – mert az új szabályozás lehetőséget teremt az állami adó- és vámhatóság közreműködésének növekedése mellett az adózókra nehezedő adminisztrációs terhek jelentős mérséklésére. Továbbá az alábbi hipotéziseket vizsgáltam: Az adózók döntő többsége a személyi jövedelemadó – bevallással kapcsolatos ügyei intézése miatt kereste fel a NAV központi ügyfélszolgálatait. Ez a hipotézisem elve-tésre került, mert vizsgálatom során megállapítottam, hogy az adózók adóalany-nyilvántartással kapcsolatos ügyeik intézése miatt keresik fel leggyakrabban a NAV ügy-félszolgálatait. Az e-szja rendszer bevezetésével népszerűbbé vált az elektronikus ügyintézés lehetősége a magánszemélyek körében, megemelkedett az ügyfélkapu regisztrációval rendelkező adózók száma. Ez a hipotézisem beigazolódott, 2017. februárjában és márciusában közel 150.000-en nyitottak ügyfélkaput és jelenleg több mint 2,7 millióan rendelkeznek regisztrációval. Az új szja-rendszer hátrányosan érintette az 1+1%-os felajánlások alakulását. Ezt a hipotézisem helytálló volt. A 2017-es adatok jelentős eltérést mutattak a 2016-os adatok-hoz képest, csökkent a felajánlások száma és összértéke 11,77%-kal, közel 1 milliárd Ft-tal. Elemzésem eredményeképpen az alábbi javaslatokat teszem: A NAV által kiküldött e-szja-val kapcsolatos tájékoztató levél egyszerűsítése, rövidítése, biztosítani a NAV köz-ponti ügyfélszolgálatain WI-FI elérhetőséget, továbbá több, megfelelő teljesítményű, internet elérésre alkalmas számítógépet, az ÜCC rendszer használatának egyszerűbbé tétele és több területre történő kiterjesztése, a civil szervezetek és a technikai számos kedvezményezetteknek intenzív marketing kampány felépítése, továbbá a pénzügyi, adózási alapismeretek elsajátítása már középiskola első osztályától kezdve kötelező jelleggel, kiemelve az elektronikus ügyintézés fontosságát.
Magyar cím
A személyi jövedelemadó bevallási módjainak változása – az e-szja
Angol cím
Change in the methods of declaring personal income tax – the e-pit.
Intézmény
Nyugat-magyarországi Egyetem
Kar
Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)
Tanszékcsoport/intézet
x - ARCHIV KTK - Üzleti Tudományok Intézet (megszűnt: 2021.06.30.)
Szak
LKK - Gazdálkodási és menedzsment alapszak (BA)
Témavezető(k)
Helyi kari azonosító
KBAL-17/26
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Eszter Mester |
Dátum: | 07 Dec 2017 11:31 |
Utolsó módosítás: | 06 Szep 2023 06:20 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/3536 |
Actions (login required)
Tétel nézet |