Tóth-Maros, Dániel (2016) A közösségi közlekedési rendszer – különösen a vasúti személyszállítás – és a régió versenyképességének kapcsolata. Egyéb, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).
PDF
KJE-17_05.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (793kB) |
Absztrakt (kivonat)
A régió külső kapcsolatait, valamint belső kapcsolatainak minőségét egyaránt meghatározza, hogy a mobilitási igények kielégítését milyen közösségi közlekedési rendszer támogatja. A munkaerőhöz, az árukhoz és a szolgáltatásokhoz való hozzáférés költsége, ezek áramlásának időszükséglete a gazdasági szereplők számára nem semleges tényezők. A vasút kiépülése a szállítás időszükségletének és költségének jelentős csökkenése miatt a gazdaság és a társadalom jelentős átalakulását okozta a 19. században. Maradt-e valami ebből a hatásból a 21. századra? A vasút feladatai átalakultak, de a koncentrált, nagy volumenű utazási igények kiszolgálásában ez az ágazat most is megkerülhetetlen. Eközben a mellékvonalak forgalma és műszaki színvonala hanyatlott, ezek a vasútvonalak már veszítettek fontosságukból a régiók életében. Magyarországon a vasúti személyszállítás közszolgáltatás, tehát a kibocsátott teljesítmény és a vasúti személyszállításra fordított költségek nagysága a kormányzati akarattól függ. A vasúti személyszállítás színvonalát – melyet legjobban a menetrend jelenít meg – tehát leginkább állami akarat határozza meg. Megjelenik-e a regionális versenyképesség fejlesztése az állami célok között, amikor a személyszállítási teljesítményt meghatározzák? A több vasút nem feltétlenül drágább. A vasút állandó költségei nagyon magasak, a meglévő eszközök intenzívebb használata csak a csekély arányú változó költségekre hat. Meg kell vizsgálni, hogy az eszközök intenzívebb használatával, tehát az állandó költségek növelése nélkül lehet-e szolgáltatási színvonalat növelni a vasútvonalakon. Ha igen, akkor ez az állami döntésvezérelt vasúti személyszállításban is izgalmas, a régiók versenyképességére ható lehetőség. A vasúti személyszállítás teljesítményének csökkentése sem jelenti a költségek csökkenését, az ilyen elgondolások veszélyesek a szolgáltatási színvonalra és a régió működésére. Bemutatok két vasúti mellékvonalat, ahol jelenleg napi két pár személyvonattal az utazási igények nincsenek megfelelően kiszolgálva. Történeti és gazdasági összefüggésekben vizsgálom, hogy ezek a vasútvonalak milyen utazási igények kiszolgálására alkalmasak. A vasútvonalak lehetséges funkciót összegyűjtöm és ezekhez az új eszközök nélkül elérhető legnagyobb teljesítményt rendelem hozzá. A cél az ütemes, kínálati, legalább egy azonosított célt teljesítő menetrend meghatározása. A vasúti mellékvonal akkor tud hozzájárulni a régió versenyképességéhez, ha van olyan utazási igény, amelyet kiszolgálva működése megindokolható.
Magyar cím
A közösségi közlekedési rendszer – különösen a vasúti személyszállítás – és a régió versenyképességének kapcsolata
Angol cím
Relations of public transport system – especially rail passenger transport – and regional competitiveness
Intézmény
Nyugat-magyarországi Egyetem
Kar
Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)
Tanszékcsoport/intézet
x - ARCHIV KTK - Üzleti Tudományok Intézet (megszűnt: 2021.06.30.)
Szak
LKK - Jogász-közgazdász szakirányú továbbképzés (PG)
Témavezető(k)
Helyi kari azonosító
KJE-17/05
Mű típusa: | Záródolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | dr. Dániel Tóth-Maros |
Dátum: | 06 Már 2017 09:39 |
Utolsó módosítás: | 27 Feb 2023 11:14 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/2478 |
Actions (login required)
Tétel nézet |