A közösségi közlekedési rendszer – különösen a vasúti személyszállítás – és a régió versenyképességének kapcsolata

Tóth-Maros, Dániel (2016) A közösségi közlekedési rendszer – különösen a vasúti személyszállítás – és a régió versenyképességének kapcsolata. Egyéb, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).

[thumbnail of KJE-17_05.pdf] PDF
KJE-17_05.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (793kB)

Absztrakt (kivonat)

A régió külső kapcsolatait, valamint belső kapcsolatainak minőségét egyaránt meghatározza, hogy a mobilitási igények kielégítését milyen közösségi közlekedési rendszer támogatja. A munkaerőhöz, az árukhoz és a szolgáltatásokhoz való hozzáférés költsége, ezek áramlásának időszükséglete a gazdasági szereplők számára nem semleges tényezők. A vasút kiépülése a szállítás időszükségletének és költségének jelentős csökkenése miatt a gazdaság és a társadalom jelentős átalakulását okozta a 19. században. Maradt-e valami ebből a hatásból a 21. századra? A vasút feladatai átalakultak, de a koncentrált, nagy volumenű utazási igények kiszolgálásában ez az ágazat most is megkerülhetetlen. Eközben a mellékvonalak forgalma és műszaki színvonala hanyatlott, ezek a vasútvonalak már veszítettek fontosságukból a régiók életében. Magyarországon a vasúti személyszállítás közszolgáltatás, tehát a kibocsátott teljesítmény és a vasúti személyszállításra fordított költségek nagysága a kormányzati akarattól függ. A vasúti személyszállítás színvonalát – melyet legjobban a menetrend jelenít meg – tehát leginkább állami akarat határozza meg. Megjelenik-e a regionális versenyképesség fejlesztése az állami célok között, amikor a személyszállítási teljesítményt meghatározzák? A több vasút nem feltétlenül drágább. A vasút állandó költségei nagyon magasak, a meglévő eszközök intenzívebb használata csak a csekély arányú változó költségekre hat. Meg kell vizsgálni, hogy az eszközök intenzívebb használatával, tehát az állandó költségek növelése nélkül lehet-e szolgáltatási színvonalat növelni a vasútvonalakon. Ha igen, akkor ez az állami döntésvezérelt vasúti személyszállításban is izgalmas, a régiók versenyképességére ható lehetőség. A vasúti személyszállítás teljesítményének csökkentése sem jelenti a költségek csökkenését, az ilyen elgondolások veszélyesek a szolgáltatási színvonalra és a régió működésére. Bemutatok két vasúti mellékvonalat, ahol jelenleg napi két pár személyvonattal az utazási igények nincsenek megfelelően kiszolgálva. Történeti és gazdasági összefüggésekben vizsgálom, hogy ezek a vasútvonalak milyen utazási igények kiszolgálására alkalmasak. A vasútvonalak lehetséges funkciót összegyűjtöm és ezekhez az új eszközök nélkül elérhető legnagyobb teljesítményt rendelem hozzá. A cél az ütemes, kínálati, legalább egy azonosított célt teljesítő menetrend meghatározása. A vasúti mellékvonal akkor tud hozzájárulni a régió versenyképességéhez, ha van olyan utazási igény, amelyet kiszolgálva működése megindokolható.

Magyar cím

A közösségi közlekedési rendszer – különösen a vasúti személyszállítás – és a régió versenyképességének kapcsolata

Angol cím

Relations of public transport system – especially rail passenger transport – and regional competitiveness

Intézmény

Nyugat-magyarországi Egyetem

Kar

Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)

Tanszékcsoport/intézet

x - ARCHIV KTK - Üzleti Tudományok Intézet (megszűnt: 2021.06.30.)

Szak

LKK - Jogász-közgazdász szakirányú továbbképzés (PG)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Fábián, Attila
egyetemi docens

Helyi kari azonosító

KJE-17/05

Mű típusa: Záródolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): dr. Dániel Tóth-Maros
Dátum: 06 Már 2017 09:39
Utolsó módosítás: 27 Feb 2023 11:14
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/2478

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet