Lőkös, Réka (2025) Szurkolói preferenciák a Forma-1-ben: Pilóták, sprintfutamok és a közösségi média hatása. BA/BSc, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).
|
PDF
LKK-K-2025-11.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
Kutatásom célja a Forma- 1 szurkolók preferenciáinak bemutatása, a pilóták, a sprintfutamok, és a közösségi médiával összefüggésben. A témaválasztásom oka a száguldó cirkusz iránti rajongásom volt. A Forma-1 egy állandóan növekvő piac, mely folyamatosan vonzza magához az új célcsoportokat. A sport globális mivoltából adódóan a különböző nemzetek szurkolói eltérő motivációkkal, preferenciákkal rendelkeznek. A magyar szurkolói kör preferenciái kiaknázatlan területnek számítanak a kutatásokat illetően, ezért fontosnak tartottam ezt a fogyasztói kört megvizsgálni. A dolgozat szekunder kutatásában igyekeztem ismertetni a témám mögött húzódó szakirodalmakat, mely a fogyasztás szakterületét érinti. Először is a fogyasztás általános bemutatásával kezdtem, majd a fogyasztói magatartás főbb modelljeivel és befolyásoló tényezőivel folytattam. Ezek után áttértem a sport és a sportfogyasztás releváns szakirodalmainak ismertetésére, mely kiterjedt a különböző szurkolói típusokra, illetve a passzív- és aktív sportfogyasztási modellekre és kutatásokra. Szekunder kutatásom a motorsport csúcsának, a Forma-1-nek bemutatásával zártam. Primer kutatásomhoz egy kérdőíves felmérést végeztem, melynek célja a következő összefüggések feltárása volt: A versenylátogatás, a jövedelmi helyzet és az online követés kapcsolata, a pilóta kedveltsége termékismertség és vásárlási hajlandóság szempontjából, sprintfutamok és a versenyre való kilátogatás közötti összefüggés, a tartalomvásárlás és az elkötelezettség kapcsolata, valamint az online követés és a lakóhely kapcsolata. Az MSSOC skála motivációihoz az alábbi viszonyokat vizsgáltam: Az információs motiváció és a különböző tartalmak fogyasztása közti összefüggést, a Forma-1 iránti érdeklődés és a szórakozás kapcsolatát, a Fanship motiváció a vásárlási hajlandóság öszszefüggését, a csapattámogatás és versenyrészvétel kapcsolatát, valamint a technikai motivációt az információ iránti igény mélységének összefüggését. Az eredményeket a leíró statisztika, a logisztikus regresszió, két mintás t- próba, varianciaanalízis és a korreláció módszereivel elemeztem. A kapott eredmények alapján arra a következtetésre jutottam, hogy a versenyre járást nem befolyásolja a jövedelmi helyzet. A pilótakedveltség szorosan összefügg a termékismerettel, viszont a vásárlással nem. A sprintfutamoknak nincs számottevő befolyásoló ereje a versenylátogatásra. Az elkötelezettség és a tartalomvásárlás kapcsolatban van egymással, míg az online követés inkább az érdeklődéstől függ, nem a lakóhelytől. Az információszerzés motivációja és a tartalomfogyasztás között szignifikáns összefüggés van, a szórakozás és a Forma-1 iránti érdeklődés között viszont nincs. A Fanship motiváció kapcsolódik a vásárláshoz, a csapattámogatás a versenyrészvételhez viszont nem. A technikai érdeklődés és az online közvetítések információs többlete között szintén kimutatható kapcsolat.
Magyar cím
Szurkolói preferenciák a Forma-1-ben: Pilóták, sprintfutamok és a közösségi média hatása
Angol cím
Fan preferences in Formula 1: Drivers, sprint races and the impact of social media
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)
Tanszékcsoport/intézet
LKK - Üzleti Tanulmányok Intézet
Szak
LKK - Gazdálkodási és menedzsment alapszak (BA)
Témavezető(k)
Helyi kari azonosító
LKK-K-2025-11
| Mű típusa: | Szakdolgozat |
|---|---|
| Felhasználói azonosító szám (ID): | Réka Lőkös |
| Dátum: | 12 Dec 2025 09:45 |
| Utolsó módosítás: | 12 Dec 2025 09:45 |
| URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/16057 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |

