Kőszegi, Dr. György Zoltán (2025) Online szolgáltatások bővülésének hatása az egészségügyi szektorra. Egyéb, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).
![]() |
PDF
Szakdolgozat_2025_EüM kész.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (512kB) |
Absztrakt (kivonat)
A választott téma aktualitását az egészségügyben jelenleg is forrongó viták adták arról, hogy a számítástechnika bevezetése, a digitalizálás folyamata végső soron megkönnyíti-e a napi betegellátást, az információs technológia esszenciális előnyeit ki tudjuk-e aknázni, megérik-e a súlyos fejlesztések és beruházások a befektetett energiát. A szakdolgozat célja rávilágítani a digitalizáció előnyeire, potenciális lehetőségeire, ugyanakkor a jelenlegi álla-pot felmérésével értékelni az egészségügyi tevékenység során észlelt pozitív és negatív ha-tásait. Kutatási kérdéseim a következők: A digitalizáció az egészségügyi ellátást jelen sza-kaszában gyorsítja-e? Az információs technológia térnyerése az egészségügyi folyamatokat segíti-e? A digitalizáció során kiűzött célok megvalósultak-e? Az egészségügyi személyzet elégedett-e a digitális eszközök használatával? Mindezen kérdéseket primer és szekunder kutatással és az online egészészségügyi szolgáltatások elemzésével kívántam megválaszol-ni. A döntési szintű szakszemélyzetet reprezentálva, interjúkat készítettem, ezeket a kérdé-seknek megfelelően értékeltem. A Zuglói Egészségügyi Szolgálat, mint fajsúlyos járóbeteg szolgáltató IT rendszerének gyakorlati vizsgálatával modelleztem a betegellátás és kapcso-lódó tevékenységeiben a mindennapi gyakorlat során fellépő előnyöket és hátrányokat, le-hetőségeket és korlátozó tényezőket. A kutatás során kiderült, hogy megfelelő választ csak a vizsgált területek szétválasztásával lehet elérni. Ezért külön értékeltem a betegellátást nem végző, nem egészségügyi szakágak, valamint a szorosan vett egészségügyi tevékeny-séget végzők munkája során tapasztalt jelenségeket. A gazdasági terület, pénzügy, könyve-lés, munkaügyi-bérgazdálkodási részleg, illetve a kontrolling osztály vizsgálata során a munkafolyamatok gyorsulását, hatékonyságának növekedését, a feladatok megoldásának egyszerűsödését tapasztaltam, az informatika térnyerésével a remélt célok nagy része meg-valósult. A közvetlen betegellátó tevékenységet végzők azonban nincsenek megelégedve a változásokkal, a kitűzött célok csak részben valósultak meg, és a kutatás nem támasztja alá a folyamatok gyorsulását sem. Bizonyos körülmények fennállása esetén a munka lassul, a betegvizsgálatra kevesebb idő jut. A néhány területen észlelt hasznosság elporlad a gyak-ran fellépő rendellenességek és a rendszer kezelési nehézségei miatt. A felhasználók digitá-lis készsége sem egyforma, ez is lassítja a fejlődést. A rendszerek egymáshoz kapcsolódása sok esetben neuralgikus, az ágazat sem tudta még teljesen lekövetni a szükséges szerkezeti és működési változásokkal a digitalizációt. A bevezetés folyamán azonban nyilvánvalóvá váltak azok az előnyök, melyek messze meghaladják a várakozásainkat, illetve amelyek gyakorlati megvalósításáért érdemes küzdeni, és a kezdeti nehézségeket áthidalni.
Magyar cím
Online szolgáltatások bővülésének hatása az egészségügyi szektorra
Angol cím
Implications of the Expansion of Online Services for the Healthcare Sector
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)
Tanszékcsoport/intézet
LKK - Közgazdasági és Nemzetközi Kapcsolatok Intézet
Szak
LKK - Egészségügyi menedzsment szakirányú továbbképzés (PG)
Témavezető(k)
Helyi kari azonosító
KOE-25/22
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Dr. György Zoltán Kőszegi |
Dátum: | 25 Jún 2025 13:12 |
Utolsó módosítás: | 25 Jún 2025 13:12 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/15530 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |