Zsiga, Tiborné (2025) A pénzügyi műveltség mérése a Soproni Egyetem hallgatói körében. BA/BSc, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).
![]() |
PDF
KBAL_25_11.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
A dolgozat a pénzügyi műveltség aktuális kérdéskörét vizsgálja, különös tekintettel a fiatal felnőttek, azon belül is a felsőoktatásban tanuló hallgatók pénzügyi ismereteire, attitűdjeire és döntéshozatali szokásaira. A téma aktualitását indokolja, hogy a globalizált gazdaság, a digitalizáció és a pénzügyi termékek bonyolultsága következtében a tudatos pénzügyi döntéshozatal egyre nagyobb jelentőséggel bír. A Soproni Egyetem hallgatói körében végzett kutatás célja, hogy feltérképezze, milyen szintű pénzügyi tudással rendelkeznek a hallgatók, milyen forrásokból tájékozódnak, és milyen tényezők befolyásolják pénzügyi döntéseiket. A kutatás kérdőíves módszertanon alapult, amely során 100 hallgató válaszait elemeztem az egyetem négy karáról, különböző képzési szinteken. A kérdőív öt fő témakört ölelt fel: demográfiai adatok, tanulmányi háttér, pénzügyi tájékozottság, pénzügyi intelligencia, valamint befektetési döntéshozatal egy játékosított szimulációs feladat keretében. Az adat-feldolgozás során kvantitatív és kvalitatív módszereket alkalmaztam. A kutatás során Daniel Kahneman két rendszerű gondolkodáselmélete is alkalmazásra került a döntéshozatal típusainak vizsgálatára. A kutatás eredményei alapján megállapítható, hogy a hallgatók többsége rendelkezik alapszintű pénzügyi ismeretekkel, azonban a komplexebb döntések során gyakran bizonytalanok. A pénzügyi döntésekben jellemzően informális forrásokra – család, barátok – támaszkodnak, a szakértői tanácsadás ritka. A befektetési szimuláció során jól elkülöníthetők voltak az intuitív és a tudatos döntési minták, amelyek a tanulmányi szinttel és életkorral részben összefüggést mutattak. A kutatás alátámasztotta, hogy szükség van a pénzügyi műveltség célzott fejlesztésére, különösen az egyetemi oktatás keretein belül. A dolgozat javaslatokat fogalmaz meg a pénzügyi tudatosság növelésére, többek között a pénzügyi képzés integrálására az egyetemi tananyagba, gyakorlatorientált és játékosított oktatási módszerek alkalmazására, pénzügyi tanácsadási lehetőségek biztosítására, valamint online önképző modulok fejlesztésére. A kutatás egyik legfontosabb tanulsága, hogy a tudatos pénzügyi döntéshozatal képessége nem csupán ismeret kérdése, hanem összetett attitűd- és gondolkodásformálási folyamat eredménye, amelyet célzott oktatással és támogatással lehet fejleszteni.
Magyar cím
A pénzügyi műveltség mérése a Soproni Egyetem hallgatói körében
Angol cím
The Measurement of Financial Literacy Among the Students of the University of Sopron
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)
Tanszékcsoport/intézet
LKK - Közgazdasági és Nemzetközi Kapcsolatok Intézet
Szak
LKK - Pénzügy és számvitel alapszak (BA)
Témavezető(k)
Helyi kari azonosító
KBAL-25/11
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Tiborné Zsiga |
Dátum: | 25 Jún 2025 08:56 |
Utolsó módosítás: | 25 Jún 2025 08:56 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/15291 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |