Bőrre vitt döntések: A tetoválások mögötti fogyasztói magatartás és közösségi média hatások

Ádámcsik, Vivien Dorka (2025) Bőrre vitt döntések: A tetoválások mögötti fogyasztói magatartás és közösségi média hatások. MA/MSc, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).

[thumbnail of Ádámcsik Vivien Dorka_GXMMYY_KPLKTAH_Egészséügyi szóvivő és kommunikációs tanácsadó szak_2025_KSZ-25-08.pdf] PDF
Ádámcsik Vivien Dorka_GXMMYY_KPLKTAH_Egészséügyi szóvivő és kommunikációs tanácsadó szak_2025_KSZ-25-08.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A dolgozat célja a tetoválásokkal kapcsolatos fogyasztói magatartás és a közösségi média hatásának feltárása volt. A kutatás kérdőíves módszerrel zajlott, amely biztosította a magas válaszadási arányt és a hiteles adatgyűjtést. A kérdőív a tetoválásokkal kapcsolatos döntési folyamatokra, a társadalmi megítélésre, a családi és társadalmi elfogadásra, valamint a márkák és a közösségi média hatására fókuszált. A válaszadók többsége 25–34 éves, főként nő, és felsőfokú végzettséggel rendelkezik. A tetoválás készíttetését leginkább személyes jelentőséggel bíró okok motiválták, az esztétikai szempontok szintén fontos szerepet játszottak, míg a divat vagy a társadalmi nyomás kevésbé befolyásolta a döntéseket. A társadalmi megítélés általánosságban javuló tendenciát mutat: a válaszadók több mint fele nem tekinti negatívumnak a tetoválást, azonban bizonyos munkahelyeken továbbra is előfordul diszkrimináció, különösen a konzervatívabb szektorokban. A családok hozzáállása vegyes képet mutatott: a legtöbb esetben részleges vagy teljes támogatás tapasztalható, ritkábban elutasítás. A közösségi média hatását illetően a válaszadók többsége csak kis vagy minimális mértékben érezte befolyásolónak a platformokat a tetoválásaik kiválasztásában. Az Instagram és a TikTok inkább inspirációs forrásként működött, vizuális ötletek és hangulatok közvetítésével. Emellett a márkák és tetoválások kapcsolatát is vizsgálták: a résztvevők jelentős része ismert olyan márkákat, amelyek logói megjelentek tetoválás formájában, de a legtöbben úgy vélték, hogy ez inkább személyes élményekhez kötődik, nem tudatos márkaépítés eredménye. Összességében a kutatás rávilágított arra, hogy a tetoválás napjainkra a személyes önkifejezés fontos formájává vált, amelyet egyéni értékek, közösségi trendek és digitális inspirációs források egyaránt alakítanak.

Magyar cím

Bőrre vitt döntések: A tetoválások mögötti fogyasztói magatartás és közösségi média hatások

Angol cím

Skin-deep decisions: consumer behaviour and social media influences behind tattoos

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)

Tanszékcsoport/intézet

LKK - Közgazdasági és Nemzetközi Kapcsolatok Intézet

Szak

LKK - Egészségügyi szóvivő és kommunikációs szakirányú továbbképzés (PG)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Rácz, dr. Gábor
NEM RÉSZLETEZETT

Helyi kari azonosító

KSZ-25/08

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Vivien Ádámcsik
Dátum: 25 Jún 2025 14:00
Utolsó módosítás: 25 Jún 2025 14:00
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/15263

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet