Fejlődési diszkalkulia és kapcsolódó matematikai képességek: Szisztematikus irodalmi áttekintés

Khirani, Rea Zina (2025) Fejlődési diszkalkulia és kapcsolódó matematikai képességek: Szisztematikus irodalmi áttekintés. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Khirani Rea Zina - Fejlődési diszkalkulia és kapcsolódó matematikai képességek, Szisztematikus irodalmi áttekintés - szakdolgozat.pdf] PDF
Khirani Rea Zina - Fejlődési diszkalkulia és kapcsolódó matematikai képességek, Szisztematikus irodalmi áttekintés - szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (4MB)

Absztrakt (kivonat)

A dolgozat célja a fejlődési diszkalkulia és a kapcsolódó matematikai képességek feltérképezése szisztematikus irodalmi áttekintés (SLR) módszerével. A kutatás során a PRISMA protokoll alapján öt, különböző korosztályt vizsgáló nemzetközi publikáció elemzésére került sor, amelyek az óvodáskortól a felsőoktatásig terjedően tárgyalják a matematikai képességek megjelenését. Az eredmények alapján a fejlődési diszkalkulia egy összetett, heterogén jelenség, amely nem csupán az alapvető aritmetikai műveletek területét, hanem számos kognitív, metakognitív és kommunikációs képességet is érinthet. A vizsgált tanulmányok kiemelik a korai felismerés és intervenció jelentőségét, valamint rámutatnak arra, hogy a matematika oktatásában alkalmazott stratégiák és a pedagógusok felkészültsége jelentős hatással van az érintett képességek fejlődésére. A dolgozatban csoportosított képességlisták hozzájárulhatnak a fejlesztési tevékenységek célzottabb tervezéséhez, ugyanakkor további kutatások szükségesek a diagnosztikai kritériumok pontosításához és a fejlesztési lehetőségek optimalizálásához. Az eredmények hangsúlyozzák a személyre szabott pedagógiai támogatás fontosságát a fejlődési diszkalkuliával élő gyermekek és fiatalok sikeres fejlesztése érdekében.

Magyar cím

Fejlődési diszkalkulia és kapcsolódó matematikai képességek: Szisztematikus irodalmi áttekintés

Angol cím

Developmental Dyscalculia and Related Mathematical Skills: A Systematic Literature Review

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Gyógypedagógia (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Vida, Dr. Gergő
tudományos főmunkatárs, PhD

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Rea Zina Khirani
Dátum: 23 Jún 2025 11:40
Utolsó módosítás: 23 Jún 2025 11:40
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/14815

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet