Az inkluzív nevelés gyakorlati megvalósítása az óvodai oktatásban

Németh, Vivien (2025) Az inkluzív nevelés gyakorlati megvalósítása az óvodai oktatásban. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of SZAKDOLGOZAT-Németh Vivien-Az inkluzív nevelés gyakorlati megvalósítása az óvodai oktatásban.pdf] PDF
SZAKDOLGOZAT-Németh Vivien-Az inkluzív nevelés gyakorlati megvalósítása az óvodai oktatásban.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

Számomra az inkluzív nevelés jelentősége abban rejlik, olyan pedagógiai környezetet teremtése, amely a gyermekek számára biztosítja az elfogadást, a szeretetet és a fejlődés lehetőségét. Különös szívügyem mivel hiszem, hogy minden gyermek megérdemli ugyanazt a figyelmet, gondoskodást és támogatást, tekintet nélkül arra, hogy milyen kihívásokkal vagy sajátossággal érkezik az óvodai közösségbe. Az inklúzió gyakorlati megvalósítása során olyan értékeket szeretnék képviselni, amelyek valamennyi gyermek életét gazdagítják, és amelyek a befogadó társadalom alapját képezhetik. Az inkluzív pedagógia úgy véli, hogy minden gyermek egyedülálló érték és mindegyikük eltérő fejlődési ütemmel és képességekkel rendelkezhet, de mindannyian megérdemlik, hogy lehetőséget kapjanak egyéniségük kibontakozására és a megfelelő ütemben való fejlődésére. Különösen egy olyan érzékeny és maghatározó időszakban, mint az óvodáskor, elengedhetetlennek tartom, hogy a gyermekek már a korai évek alatt tapasztalatot szerezzenek az elfogadásról és a közösség erejéről. Az inkluzív nevelése nem csupán támogatja, a különleges szükségletű gyermekeket, hanem hozzájárul az egész óvodai közösség empatikusabbá, nyitottabbá és együttműködőbbé válásához. Az óvodák világszerte egyre inkább arra fektetnek hangúlyt, hogy a sokszínűséget ne problémaként, hanem lehetőségként kezeljék. Magyarországon is megjelennek azok a törekvések, amelyek az inkluzív nevelés gyakorlatát támogatják az óvodai szinttől kezdve. Az óvodai Nevelés Országos Alapprogramja kifejezetten hangsúlyozza, hogy az óvodai nevelésnek tiszteletben kell tartania a gyermekek egyéni különbségeit, és olyan pedagógiai környezetet kell teremtenie, amely az elfogadást és a teljes körű fejlődési lehetőségeket biztosítja. Az inkluzív szemlélet lényege, hogy a pedagógusok ne csupán egyéni fejlesztési igényeket elégítsenek ki, hanem olyan közösségi normákat alakítsanak ki, amelyek a különbségekre nem akadályként, hanem értékként tekintenek. Az inklúzió megvalósításában központi szerepet játszik a pedagógusok felkészültsége, elkötelezettsége és együtt érző hozzáállása. Úgy gondolom, az óvodapedagógusok munkája kulcsfontosságú az inkluzív nevelés során, hiszem ők formálják a csoportot, biztosítják a biztonságérzetét, önbecsülését és társas készségeit. Ugyanakkor a pedagógusok számára az inkluzív gyakorlat számos kihívást is tartogat: csoportszervezés, a különböző képességű gyermekek egyidejű támogatása és a szülőkkel való hatékony kommunikáció mind olyan területek, amelyek folyamatos fejlődést, alkalmazkodó képességet és szakmai támogatást igényelnek.

Magyar cím

Az inkluzív nevelés gyakorlati megvalósítása az óvodai oktatásban

Angol cím

THE PRACTICAL IMPLEMENTATION OF INCLUSIVE EDUCATION IN PRESCHOOL TEACHING

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Német nemzetiségi óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Zsubrits, Dr. Attila
Egyetemi docens

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Vivien Németh
Dátum: 23 Jún 2025 11:36
Utolsó módosítás: 23 Jún 2025 11:36
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/14787

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet