Dancsok, Rita (2025) A környezeti neveléshez kapcsolódó attitűdök változásai a pedagógusok körében a 2000-es évek után (egy mikrokutatás eredménye). MA/MSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
![]() |
PDF
Dancsok Rita_FTELNJ_Diplomamunka_Neveléstudomány MA.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (584kB) |
Absztrakt (kivonat)
Dolgozatom a környezettudatossághoz, a fenntarthatóságra neveléshez kapcsolódó pedagógusi hozzáállást vizsgálja. Korunk egyik nagy kérdése, hogy hogyan lehet az emberiség életmódjából adódó negatív környezeti hatásokat csökkenteni. Az emberiség jövője a tét, az, hogy az utánunk következő generációk is képesek legyenek élhető életet élni a földön. Az egyik tényező az, hogy meg kell tanítani az embereket arra, hogyan lehet tudatosan, környezetkímélő módon élni, és ehhez fontos, hogy már gyermekkorban kialakuljanak, rögzüljenek azok a minták, melyeket követve a gyermek úgy éli a felnőtt életét, hogy lényeges szempont lesz számára a környezet óvása. Az dolgozat elméleti része ezen környezettudatos minták, lehetőségek, nehézségek elemzése szakirodalmi források alapján, a gyakorlati rész pedig egy 15 fő vizsgálatával készült mikrokutatás. Kutatásom módszere az interjúkészítés volt, és a kapott válaszok alapján kerestem a kérdést arra, hogyan és milyen irányba változott az ezredforduló után a fenntarthatóságra neveléshez való hozzáállás a hazai pedagógusok körében. A kutatás kitér arra is, mit gondolnak a megkérdezett pedagógusok a fejlődés üteméről, illetve miért fordulhat elő az, hogy szerintük ez az ütem nem megfelelő. A vizsgálat -bár csak egy szűk rétegre terjed ki- rávilágít a megkérdezett magyarországi pedagógusok helyzetére, a fenntarthatósághoz való hozzáállásukra, a kiküszöbölendő problémákra, melyek fontossága megkérdőjelezhetetlen, hiszen véleményem szerint a gyermekeket nevelő-oktató intézmények kulcsfontosságú színterei a fenntarthatóságra nevelésnek, és a megfelelő módszerek ismeretével és gyakorlati alkalmazásával a pedagógusok nagyban hozzájárulnak az élhető jövő megteremtéséhez.
Magyar cím
A környezeti neveléshez kapcsolódó attitűdök változásai a pedagógusok körében a 2000-es évek után (egy mikrokutatás eredménye)
Angol cím
Changes in attitudes related to enviromental education among educators after the year 2000 (results of a micro research)
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet
Szak
Témavezető(k)
Mű típusa: | Diplomadolgozat (MA/MSc) |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Rita Dancsok |
Dátum: | 23 Jún 2025 12:03 |
Utolsó módosítás: | 23 Jún 2025 12:03 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/14771 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |