A környezeti neveléshez kapcsolódó attitűdök változásai a pedagógusok körében a 2000-es évek után (egy mikrokutatás eredménye)

Dancsok, Rita (2025) A környezeti neveléshez kapcsolódó attitűdök változásai a pedagógusok körében a 2000-es évek után (egy mikrokutatás eredménye). MA/MSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Dancsok Rita_FTELNJ_Diplomamunka_Neveléstudomány MA.pdf] PDF
Dancsok Rita_FTELNJ_Diplomamunka_Neveléstudomány MA.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (584kB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatom a környezettudatossághoz, a fenntarthatóságra neveléshez kapcsolódó pedagógusi hozzáállást vizsgálja. Korunk egyik nagy kérdése, hogy hogyan lehet az emberiség életmódjából adódó negatív környezeti hatásokat csökkenteni. Az emberiség jövője a tét, az, hogy az utánunk következő generációk is képesek legyenek élhető életet élni a földön. Az egyik tényező az, hogy meg kell tanítani az embereket arra, hogyan lehet tudatosan, környezetkímélő módon élni, és ehhez fontos, hogy már gyermekkorban kialakuljanak, rögzüljenek azok a minták, melyeket követve a gyermek úgy éli a felnőtt életét, hogy lényeges szempont lesz számára a környezet óvása. Az dolgozat elméleti része ezen környezettudatos minták, lehetőségek, nehézségek elemzése szakirodalmi források alapján, a gyakorlati rész pedig egy 15 fő vizsgálatával készült mikrokutatás. Kutatásom módszere az interjúkészítés volt, és a kapott válaszok alapján kerestem a kérdést arra, hogyan és milyen irányba változott az ezredforduló után a fenntarthatóságra neveléshez való hozzáállás a hazai pedagógusok körében. A kutatás kitér arra is, mit gondolnak a megkérdezett pedagógusok a fejlődés üteméről, illetve miért fordulhat elő az, hogy szerintük ez az ütem nem megfelelő. A vizsgálat -bár csak egy szűk rétegre terjed ki- rávilágít a megkérdezett magyarországi pedagógusok helyzetére, a fenntarthatósághoz való hozzáállásukra, a kiküszöbölendő problémákra, melyek fontossága megkérdőjelezhetetlen, hiszen véleményem szerint a gyermekeket nevelő-oktató intézmények kulcsfontosságú színterei a fenntarthatóságra nevelésnek, és a megfelelő módszerek ismeretével és gyakorlati alkalmazásával a pedagógusok nagyban hozzájárulnak az élhető jövő megteremtéséhez.

Magyar cím

A környezeti neveléshez kapcsolódó attitűdök változásai a pedagógusok körében a 2000-es évek után (egy mikrokutatás eredménye)

Angol cím

Changes in attitudes related to enviromental education among educators after the year 2000 (results of a micro research)

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Neveléstudomány (MA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Kollarics, Dr. Tímea
egyetemi docens

Mű típusa: Diplomadolgozat (MA/MSc)
Felhasználói azonosító szám (ID): Rita Dancsok
Dátum: 23 Jún 2025 12:03
Utolsó módosítás: 23 Jún 2025 12:03
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/14771

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet