Árki, Bianka (2025) KÖRNYEZETI NEVELÉS A FERTŐ-TÁJ ÉRTÉKEINEK TÜKRÉBEN. MA/MSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
![]() |
PDF
Diplomamunka- Árki Bianka Neveléstudomány MA.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
Dolgozatom középpontjában a környezeti nevelés áll, különös tekintettel a Fertő-táj természeti és kulturális értékeinek megőrzésére és azok gyermekekkel való megismertetésére. A témaválasztás személyes indíttatásból született, mivel a Fertő-táj gyermekkori élményeim révén fontos szerepet játszik életemben. A térség 2001 óta az UNESCO világörökség része, természeti sokszínűsége és történelmi hagyományai kiváló lehetőséget kínálnak a környezeti nevelés élményalapú megvalósítására. A kutatásom célja annak feltárása, hogy milyen mértékben járulhat hozzá a helyi értékek ismerete és szeretete a fenntarthatóságra nevelés sikeréhez. A környezeti nevelés elméleti hátterének bemutatása után elemzem az óvodai és alsó tagozatos iskolai nevelés lehetőségeit és kihívásait. Kidolgoztam a „FertőErdő” program első részét, amely a helyi adottságokat felhasználva segíti elő a környezettudatos szemlélet kialakítását. Kutatásom során kérdőíves és megfigyeléses módszerekkel vizsgáltam a szülők attitűdjét ezen témához. Eredményeim azt mutatják, hogy a szülők nyitottak az élményalapú, helyi értékekre épülő nevelési programokra, és a gyerekek élvezettel vennének részt ezekben. A Fertő-táj gazdag növény- és állatvilága, valamint kulturális öröksége kiváló alapot biztosít a szemléletformáláshoz. Dolgozatom javaslatokat tartalmaz arra, hogyan lehet a fenntarthatóság pedagógiáját a helyi sajátosságokhoz illesztve hatékonyabban integrálni a nevelési-oktatási intézmények gyakorlatába. Meggyőződésem, hogy a korai élmények és pozitív tapasztalatok hosszútávon meghatározzák a gyermekek környezettel kapcsolatos attitűdjét és cselekedeteit. A diplomamunka kiemeli, hogy a helyi környezeti nevelés nem csupán természeti ismeretek átadását jelenti, hanem identitásformáló ereje is van. A gyermekek érzelmi kötődése a tájhoz elősegíti, hogy felnőttként is felelősségteljes döntéseket hozzanak környezetük védelmében. A dolgozat külön hangsúlyt fektet a pedagógus szerepére, aki hiteles példamutatással járulhat hozzá a szemléletformáláshoz. A bemutatott jó gyakorlatok és programötletek más régiók számára is adaptálhatók lehetnek. Az eredmények alapján elmondható, hogy a környezeti nevelés helyi értékekre építése hosszútávon fenntartható és hatékony megközelítést képvisel.
Magyar cím
KÖRNYEZETI NEVELÉS A FERTŐ-TÁJ ÉRTÉKEINEK TÜKRÉBEN
Angol cím
Environmental Education Reflecting the Values of the Fertő Landscape
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet
Szak
Témavezető(k)
Mű típusa: | Diplomadolgozat (MA/MSc) |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Bianka Árki |
Dátum: | 23 Jún 2025 12:03 |
Utolsó módosítás: | 23 Jún 2025 12:03 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/14770 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |