Hana, György (2025) Hogyan kerülhetjük el a „köznevelők tragédiáját”? MA/MSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
![]() |
PDF
Hana György - Hogyan kerülhetjük el a köznevelők tragédiáját - diplomamunka.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (895kB) |
Absztrakt (kivonat)
A tanulmány az ökológiai fókuszú, tehát a fenntartható fejlődés világos értelmezésén alapuló oktatási rendszer feltételrendszerét vizsgálja. Az oktatás, mint intézmény jelenleg annak a társadalmi érték- és érdekszemléletnek a meghajtója, mely a gazdaságon keresztül a természeti terhelés fenntarthatatlan szintjére juttatta az emberiséget. Maga is ebből a folyamatból nyeri legitimációját és erejét, miközben közgondolkodás benne látja a válság(ok) kezelésének, megoldásának egyik jövőbeni kulcsszereplőjét is. Utóbbi egy valós lehetőség. E potenciál kiteljesedéséhez azonban nem elégséges a kurrens rendszer zöld tartalmakkal történő feltöltése. A paradigmatikus váltás feltételezi a gyakorlat felülvizsgálatát a tömegoktatás kialakulásig visszamenően, és az oktatás azon funkcióinak radikális korrekcióját, melyek a fenntarthatósággal összeegyeztethetetlenek. Ide értve a társadalmi közösségek és azon belül a jövő generáció hipokrita értelmezését; a szélsőséges szelekciós mechanizmusokat; a gazdasági hatékonyság-kultuszban fogant programstruktúrát és versengés „kultúrát”; a problémák társadalmi szinten való tudatosítását akadályozó „tudományos” és jogalkotói hárítást; a szubszidiaritás elvének háttérbe szorulását; az iskola és a közélet szeparálásából eredő, kulturálisan kódolt kettős nevelést. Mindezeken rövidtávon is érdemes és lehet módosítani. A fenntartható fejlődésnek megfeleltethető értékek érvényesülése azonban társadalmi szinten kevésbé a szemléletformáláson, sokkal inkább az intézményeink (szabályozói, szervezeti stb.) megváltoztatásán múlik. Ebből következően első sorban nem oktatás-módszertani, neveléstudományi, hanem – a kormányzási mód és irány módosítását célzó – közpolitikai eljárásokat és eszközöket feltételez. Kulcsszavak: fenntartható fejlődés, intézményrendszer, oktatási rendszer, tömegoktatás, ökológiai válság
Magyar cím
Hogyan kerülhetjük el a „köznevelők tragédiáját”?
Angol cím
How to avoid the tragedy of public educators?
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet
Szak
NEM RÉSZLETEZETT
Témavezető(k)
Mű típusa: | Diplomadolgozat (MA/MSc) |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | György Hana |
Dátum: | 23 Jún 2025 13:03 |
Utolsó módosítás: | 23 Jún 2025 13:03 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/14763 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |