Somlai, Nikolett Rózsa (2025) Érzelmi intelligencia fejlesztésének lehetőségei a fenntarthatóságra nevelés által kisgyermekkorban Az Erdei Ösvényeken Tehetséggondozó Program bemutatása. MA/MSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
![]() |
PDF
Somlai Nikolett Rózsa diplomadolgozat 2025.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (2MB) |
Absztrakt (kivonat)
A diplomadolgozat célja az érzelmi intelligencia fejlesztésének lehetőségeit vizsgálni a fenntarthatóságra nevelés kontextusában kisgyermekkorban. A kutatás fókuszában az Erdei Ösvényeken Tehetséggondozó Program állt, mely az óvodáskorú gyermekek érzelmi és környezeti érzékének fejlesztésére együttesen törekszik. A dolgozat kvalitatív kutatásra épült, mely során félig struktúrált interjúk készültek valamennyi foglalkozást vezető óvodapedagógussal. A kutatás célja az volt, hogy feltárjam a program érzelmi intelligenciára gyakorlot hatását a fenntarthatóságra nevelés tükrében.A természetközeli, élményalapú foglalkozások milyen hatással vannak a gyermekek és az óvodapedagógusok személyiségére. Az eredmények azt mutatják, hogy az erdei, természetes közegben történő foglalkozások megtartása hatékonyan támogatja a gyermekek empátiájának, társas érintkezéseiknek, érzelmeik kifejezésének fejlődését. A pedagógusok beszámolói alapján a természetes közeg csökkenti a eligedenedés érzését, a szorongását a gyermekeknek, növeli nyitottságukat, elfogadásukat a természet élőlényei és a társak irányába. A kutatás rámutatott arra, hogy a fenntarthatóságra nevelés nem csupán környezeti, hanem szociális és érzelmi tanulást is magában foglalja. A dolgozat következtetése szerint az érzelmi intelligencia fejlesztése szorosan kapcsolatban áll a természetalapú pedagógiai gyakorlatokkal, melyek hosszú távon segítik az óvodáskorú gyermekek fenntarthatóságra nevelését, fenntartható gondolkodásuk, szemléletük kialakulását.Az óvodapedagógusok esetében személetformáló és érzelmi intelligenciát fejlesztő hatással bír.
Magyar cím
Érzelmi intelligencia fejlesztésének lehetőségei a fenntarthatóságra nevelés által kisgyermekkorban Az Erdei Ösvényeken Tehetséggondozó Program bemutatása
Angol cím
Possibilities for developing emotional intelligence through sustainability education is early childhood Presentation of the talent care program on forest paths
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet
Szak
Témavezető(k)
Helyi kari azonosító
BMO
Mű típusa: | Diplomadolgozat (MA/MSc) |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Nikolett Rózsa Somlai |
Dátum: | 23 Jún 2025 12:02 |
Utolsó módosítás: | 23 Jún 2025 12:02 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/14639 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |