Maximovics, Veronika (2025) Piaci verseny, jó üzlet vagy valódi támogatás? – Óvodák és tanodák a gyermekek életkori sajátosságainak és az iskolaelőkészítés színtereinek tükrében. MA/MSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
![]() |
PDF
Maximovics_Veronika_Piaci verseny, jó üzlet vagy valódi támogatás_NeveléstudományMA_2025..pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
A köznevelési rendszerben az óvoda és az iskola közötti átmenet zökkenőmentes biztosítása jelentős kihívást okoz az intézményeknek, a pedagógusoknak és a szülőknek egyaránt. Az utóbbi évtizedekben egyre népszerűbbé váltak a magánszemélyek által nyújtott tanodák, fejlesztő programok, amelyek - gyakran jelentős anyagi befektetéssel - az iskolaérettség elősegítésére, az átmenet könnyítésére kínálnak alternatívákat. Kutatásom célja az volt, hogy feltárjam az óvodai nevelés és a magán jellegű iskolaelőkészítő szolgáltatások szerepét az iskolaérettség elérésének biztosításában, valamint vizsgáljam az óvodai és magánszolgáltatások eredményességét, a szülői motivációkat és vélekedéseket. Kutatásom során kvantitatív és kvalitatív módszerekkel gyűjtöttem adatokat. A szülőktől kérdőíves módszerrel (N=264) gyűjtöttem információkat, valamint 10 nevelőtestület 92 óvodapedagógusával készítettem fókuszcsoportos interjúkat. A szülői kérdőívek segítségével információt szereztem arról, hogy a családok hogyan értékelik az óvodai nevelés és a magán jellegű iskolaelőkészítő fejlesztések minőségét, valamint milyen elvárásaik vannak az iskolaérettség elérése kapcsán. Az interjúk alkalmával óvodapedagógusokat kérdeztem az óvodai nevelés kihívásairól. A magán jellegű fejlesztést kínáló "ovisulik" honlapjainak elemzése során pedig képet kaptam az általuk nyújtott szolgáltatásokról, fejlesztési területekről, az árképzéséről, illetve a kínált foglalkozások tartalmáról. Az eredmények rámutattak arra, hogy míg az óvodai nevelés kulcsszerepet játszik az iskolaérettség elérésében, a szülők körében növekszik az igény a magánfejlesztő foglalkozások iránt. Ugyanakkor felvetődik a kérdés, hogy ezek a programok mennyiben közvetítenek valódi többletértéket az óvodai fejlesztésekhez képest, valamint hogyan biztosítható az esélyegyenlőség azok számára, akiknek a magánfejlesztések anyagi okokból nem elérhetők. A köznevelési szektorban dolgozó szakemberek szerint a pedagógushiány és a nagy csoportlétszámok számos akadályt jelentenek az iskolaérettség elérésében, és ezek megoldásához széleskörű reformokra van szükség. Dolgozatom olyan kutatói reflexiókat és fejlesztési javaslatokat fogalmaz meg az óvoda-iskola közötti átmenetre vonatkozóan, amelyek hozzájárulhatnak egy egyenlő esélyeket biztosító és hatékony rendszer kialakításához.
Magyar cím
Piaci verseny, jó üzlet vagy valódi támogatás? – Óvodák és tanodák a gyermekek életkori sajátosságainak és az iskolaelőkészítés színtereinek tükrében
Angol cím
Market competition, good business or real support? - Kindergartens and schools in the context of children's development and transition to school
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet
Szak
Témavezető(k)
Mű típusa: | Diplomadolgozat (MA/MSc) |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Veronika Maximovics |
Dátum: | 23 Jún 2025 12:09 |
Utolsó módosítás: | 23 Jún 2025 12:09 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/14636 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |