Újházi, Noémi (2025) A különféle művészeti módszereket alkalmazó pedagógiai módszertan, azon belül a drámapedagógia által fejlesztett implicit képességek hatása a pedagógiai teljesítményre és kognitív képességekre. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
![]() |
PDF
szakdolgozat_UjhaziNoemi_EEPU7E.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (3MB) |
Absztrakt (kivonat)
Absztrakt A szakdolgozatom és kutatásom alapja a művészeti tevékenységek és az egyes képességekben és a pedagógiai teljesítményben tapasztalható változások között fellelhető összefüggések megtalálása és kielemzése volt. A kérdéseim megfogalmazásakor a kognitív képességek, az érzelmek, motiváció és szociális képességek egymásra hatása és együttes fejlesztése mellett a művészeti tevékenységek gyakoriságát tekintettem a főbb szempontrendszernek. A kutatásom rövid távú célja a művészeti tevékenységek gyakoriságának felmérése, a szülők és pedagógusok reflexióiból és válaszaiból a gyermekek teljesítményében, egyes képességeiben és megnyilvánulásában tapasztalható változások kiszűrése és csoportosítása, valamint a művészeti tevékenységekkel kapcsolatos leírások összegzése és összevetése ezekkel a tapasztalásokkal és jelenségekkel. A kutatásom hosszú távú célja a kreativitásra és képzeletre építő módszerek hatásainak vizsgálata a különféle érzelmi – és tanulási nehézséggel és zavarral küzdő, valamint egyéb fogyatékossággal élő személyek esetében. Kétféle kérdőívet készítettem, egyet a Szülőknek és egy verziót pedig a Pedagógusok számára. A Szülőknek szánt kérdőívet 43 – man töltötték ki, a Pedagógusoknak szánt változatot pedig 47 személy töltötte ki. Összesen 90 személy küldött be választ, én pedig az egységesített eredményeket elemeztem ki az adott kérdések megválaszolása során. A művészeti tevékenységek által azt feltételeztem, hogy mivel gyakran rejtett tartalmakat érint, ezért az implicit tanulási sémákat befolyásolva hatással van az egyes tanulási képességekre, hasonlóan, mint ahogy Arthur Reber (1967, 1969) feltárta az implicit tartalmak szerepét a nyelvtanulásban (Polonyi, Abari és Nótin, 2009). Továbbá a kutatásom egyik fontos kérdésköre az egyén – mint egész értelmezésének és képességeinek elemzésének, komplex fejlesztésének potenciális módszereinek vizsgálata, melyek közül a művészetek – köztük a drámaterápiás – drámapedagógiai módszereket integráló pedagógiai tevékenységek hatáskörét választottam ki az elemzésem egyik alapjának.
Magyar cím
A különféle művészeti módszereket alkalmazó pedagógiai módszertan, azon belül a drámapedagógia által fejlesztett implicit képességek hatása a pedagógiai teljesítményre és kognitív képességekre
Angol cím
The impact of pedagogical methodology using different artistic methods, including drama pedagogy on implicit skills, pedagogical performance and cognitive abilities
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet
Szak
Témavezető(k)
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Noémi Újházi |
Dátum: | 23 Jún 2025 12:23 |
Utolsó módosítás: | 23 Jún 2025 12:23 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/14601 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |