Gamifikáció a fenntarthatóságra nevelésben

Tóth-Mangold, Ágnes Szabina (2025) Gamifikáció a fenntarthatóságra nevelésben. MA/MSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Tóth-Mangold Ágnes-Gamifikáció a fenntarthatóságra nevelésben-Diplomadolgozat.pdf] PDF
Tóth-Mangold Ágnes-Gamifikáció a fenntarthatóságra nevelésben-Diplomadolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (4MB)

Absztrakt (kivonat)

A dolgozat célja a városi környezeti nevelés és a fenntarthatóságra nevelés módszertani lehetőségeinek feltérképezése, különös tekintettel a gamifikáció alkalmazására. A kutatás kiindulópontja, hogy a városokban élő gyermekek számára egyre kevesebb lehetőség nyílik közvetlen természeti élmények átélésére, ami elidegenedést idézhet elő a természetes környezettől. E kihívásra válaszul a dolgozat a városi tér pedagógiai célú hasznosítását vizsgálja, mint élményalapú tanulási környezetet. A szakirodalmi áttekintés során feltárom a környezeti nevelés történeti fejlődését, valamint a fenntarthatóság pedagógiájának főbb jellemzőit. A dolgozat hangsúlyozza a fenntartható gondolkodás kialakításának jelentőségét már felső tagozatos korban, ahol a játékos tapasztalatszerzés és az élménypedagógia fontos közvetítő szerepet játszhat. A kutatás empirikus részében kérdőíves felmérést végeztem 112 mosonmagyaróvári diák bevonásával a városi környezethez való viszonyulásukról, élményeikről, javaslataikról. Az eredmények alapján világossá vált, hogy a tanulók nyitottak az aktív, közösségi, élményalapú programokra, és erős helyi kötődéssel rendelkeznek. A kutatás gyakorlati hozadéka a „Várkerti Felfedezők” elnevezésű gamifikált sétaút kidolgozása, mely Mosonmagyaróvár identitáspontjain keresztül kínál tapasztalati tanulási lehetőséget. A projekt a tanulók digitális eszközeire, aktív részvételére és érzelmi bevonódására építve kívánja elősegíteni a fenntarthatóság iránti elköteleződést. A sétaút módszertana a konstruktivista pedagógia, az élménypedagógia és a tapasztalati tanulás elveit ötvözi. A dolgozat rávilágít arra, hogy a gamifikáció eredményesen alkalmazható a városi környezeti nevelés terén, és hozzájárulhat a tanulók környezettudatos szemléletének és városi identitásának megerősítéséhez. A bemutatott modell adaptálható más települési kontextusokra is, így a fenntarthatóság pedagógiájának szélesebb körű alkalmazását támogatja.

Magyar cím

Gamifikáció a fenntarthatóságra nevelésben

Angol cím

Gamification in sustainability education

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Neveléstudomány (MA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Katona, Dr. György
PhD. egyetemi docens

Mű típusa: Diplomadolgozat (MA/MSc)
Felhasználói azonosító szám (ID): Ágnes Szabina Tóth-Mangold
Dátum: 23 Jún 2025 12:05
Utolsó módosítás: 23 Jún 2025 12:05
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/14568

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet