Tóth-Mangold, Ágnes Szabina (2025) Gamifikáció a fenntarthatóságra nevelésben. MA/MSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
![]() |
PDF
Tóth-Mangold Ágnes-Gamifikáció a fenntarthatóságra nevelésben-Diplomadolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (4MB) |
Absztrakt (kivonat)
A dolgozat célja a városi környezeti nevelés és a fenntarthatóságra nevelés módszertani lehetőségeinek feltérképezése, különös tekintettel a gamifikáció alkalmazására. A kutatás kiindulópontja, hogy a városokban élő gyermekek számára egyre kevesebb lehetőség nyílik közvetlen természeti élmények átélésére, ami elidegenedést idézhet elő a természetes környezettől. E kihívásra válaszul a dolgozat a városi tér pedagógiai célú hasznosítását vizsgálja, mint élményalapú tanulási környezetet. A szakirodalmi áttekintés során feltárom a környezeti nevelés történeti fejlődését, valamint a fenntarthatóság pedagógiájának főbb jellemzőit. A dolgozat hangsúlyozza a fenntartható gondolkodás kialakításának jelentőségét már felső tagozatos korban, ahol a játékos tapasztalatszerzés és az élménypedagógia fontos közvetítő szerepet játszhat. A kutatás empirikus részében kérdőíves felmérést végeztem 112 mosonmagyaróvári diák bevonásával a városi környezethez való viszonyulásukról, élményeikről, javaslataikról. Az eredmények alapján világossá vált, hogy a tanulók nyitottak az aktív, közösségi, élményalapú programokra, és erős helyi kötődéssel rendelkeznek. A kutatás gyakorlati hozadéka a „Várkerti Felfedezők” elnevezésű gamifikált sétaút kidolgozása, mely Mosonmagyaróvár identitáspontjain keresztül kínál tapasztalati tanulási lehetőséget. A projekt a tanulók digitális eszközeire, aktív részvételére és érzelmi bevonódására építve kívánja elősegíteni a fenntarthatóság iránti elköteleződést. A sétaút módszertana a konstruktivista pedagógia, az élménypedagógia és a tapasztalati tanulás elveit ötvözi. A dolgozat rávilágít arra, hogy a gamifikáció eredményesen alkalmazható a városi környezeti nevelés terén, és hozzájárulhat a tanulók környezettudatos szemléletének és városi identitásának megerősítéséhez. A bemutatott modell adaptálható más települési kontextusokra is, így a fenntarthatóság pedagógiájának szélesebb körű alkalmazását támogatja.
Magyar cím
Gamifikáció a fenntarthatóságra nevelésben
Angol cím
Gamification in sustainability education
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet
Szak
Témavezető(k)
Mű típusa: | Diplomadolgozat (MA/MSc) |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Ágnes Szabina Tóth-Mangold |
Dátum: | 23 Jún 2025 12:05 |
Utolsó módosítás: | 23 Jún 2025 12:05 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/14568 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |