A szülői attitűd hatása a fogyatékkal élő gyermek fejlődésére és fejlesztésére

Pőcze, Zoltán (2025) A szülői attitűd hatása a fogyatékkal élő gyermek fejlődésére és fejlesztésére. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Pőcze Zoltán-A szülői attitűd hatása a fogyatékkal élő gyermek fejlődésére és fejlesztésére-szakdolgozat.pdf] PDF
Pőcze Zoltán-A szülői attitűd hatása a fogyatékkal élő gyermek fejlődésére és fejlesztésére-szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatom címe: A szülői attitűd hatása a fogyatékkal élő gyermek fejlődésére és fejlesztésére. Szakdolgozatom célkitűzése volt, hogy részletesen bemutassa a szülői attitűdök, nevelési stílusok típusait, azok hatásait a fogyatékkal élő gyermekek nevelésére. A kutatás fő kérdései a következők voltak: Milyen attitűdökkel találkozunk a fogyatékkal élő gyermekek nevelése során? Mi motiválja a szülőket a támogató vagy esetlegesen negatív attitűd kialakítására? Milyen hatással van a szülői attitűd a gyermek fejlődésére, érzelmi állapotára, önálló életvitelre való képességére és integrációjára? Az elsődleges módszerem volt a személyes és a munkámból adódó tapasztalatok, de a kutatásom során támaszkodtam a saját megfigyeléseimre, továbbá kérdőív kitöltésével adatgyűjtést végeztem olyan szülőknél, akik fogyatékkal élő gyermeket nevelnek. A kutatásaim során igyekeztem elemezni a szakirodalomban szereplő főbb nevelési stílusok jellemzőit is, és hogy ezek az individuum fejlődésére milyen hatással vannak, külön hangsúlyt fektetve arra, hogy a speciális igényű gyermekek esetében ezek hogyan érvényesülnek. A kutatásaim során megerősítést nyert úgy gondolom, hogy mint minden gyermek, de különösen a fogyatékos gyermek esetében elengedhetetlen egy támogatói, elfogadó biztos szülői háttér, és a szülői attitűd nagyban befolyásolja azt, hogy a gyermek milyen önbizalommal vág neki az életnek, mennyire lesz önálló és hogyan boldogul majd az életben, továbbá ez feltétlenül szükséges abban is, hogy hozzáférhetővé váljanak számára a fejlődését elősegítő terápiák, eljárások. Azonban arra is rávilágított, hogy egy gyermek fejlődését olyan sok komponens együttes hatása mozgatja, amelyet nem feltétlenül hat át teljesen a szülői tudatosság és a megfelelő nevelési stílus. Az ugyan a bázisát adja, de számos olyan megkerülhetetlen elem befolyásoló tényezőként működik, amely legalább annyira hangsúlyos. Tehát a szülői szerepkör betöltése csak akkor lehet hatékony, ha ezek a plusz tényezők is a rendelkezésére állnak.

Magyar cím

A szülői attitűd hatása a fogyatékkal élő gyermek fejlődésére és fejlesztésére

Angol cím

The Impact of Parental Attitudes on the Development and Progress of Children with Disabilities

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Gyógypedagógia (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Vigh-Dajcs, Bernadett
Mesteroktató

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Zoltán Pőcze
Dátum: 23 Jún 2025 11:37
Utolsó módosítás: 23 Jún 2025 11:37
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/13607

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet