Pőcze, Zoltán (2025) A szülői attitűd hatása a fogyatékkal élő gyermek fejlődésére és fejlesztésére. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
![]() |
PDF
Pőcze Zoltán-A szülői attitűd hatása a fogyatékkal élő gyermek fejlődésére és fejlesztésére-szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
A szakdolgozatom címe: A szülői attitűd hatása a fogyatékkal élő gyermek fejlődésére és fejlesztésére. Szakdolgozatom célkitűzése volt, hogy részletesen bemutassa a szülői attitűdök, nevelési stílusok típusait, azok hatásait a fogyatékkal élő gyermekek nevelésére. A kutatás fő kérdései a következők voltak: Milyen attitűdökkel találkozunk a fogyatékkal élő gyermekek nevelése során? Mi motiválja a szülőket a támogató vagy esetlegesen negatív attitűd kialakítására? Milyen hatással van a szülői attitűd a gyermek fejlődésére, érzelmi állapotára, önálló életvitelre való képességére és integrációjára? Az elsődleges módszerem volt a személyes és a munkámból adódó tapasztalatok, de a kutatásom során támaszkodtam a saját megfigyeléseimre, továbbá kérdőív kitöltésével adatgyűjtést végeztem olyan szülőknél, akik fogyatékkal élő gyermeket nevelnek. A kutatásaim során igyekeztem elemezni a szakirodalomban szereplő főbb nevelési stílusok jellemzőit is, és hogy ezek az individuum fejlődésére milyen hatással vannak, külön hangsúlyt fektetve arra, hogy a speciális igényű gyermekek esetében ezek hogyan érvényesülnek. A kutatásaim során megerősítést nyert úgy gondolom, hogy mint minden gyermek, de különösen a fogyatékos gyermek esetében elengedhetetlen egy támogatói, elfogadó biztos szülői háttér, és a szülői attitűd nagyban befolyásolja azt, hogy a gyermek milyen önbizalommal vág neki az életnek, mennyire lesz önálló és hogyan boldogul majd az életben, továbbá ez feltétlenül szükséges abban is, hogy hozzáférhetővé váljanak számára a fejlődését elősegítő terápiák, eljárások. Azonban arra is rávilágított, hogy egy gyermek fejlődését olyan sok komponens együttes hatása mozgatja, amelyet nem feltétlenül hat át teljesen a szülői tudatosság és a megfelelő nevelési stílus. Az ugyan a bázisát adja, de számos olyan megkerülhetetlen elem befolyásoló tényezőként működik, amely legalább annyira hangsúlyos. Tehát a szülői szerepkör betöltése csak akkor lehet hatékony, ha ezek a plusz tényezők is a rendelkezésére állnak.
Magyar cím
A szülői attitűd hatása a fogyatékkal élő gyermek fejlődésére és fejlesztésére
Angol cím
The Impact of Parental Attitudes on the Development and Progress of Children with Disabilities
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet
Szak
Témavezető(k)
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Zoltán Pőcze |
Dátum: | 23 Jún 2025 11:37 |
Utolsó módosítás: | 23 Jún 2025 11:37 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/13607 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |