A bizalom szerepe a gazdaságban

Pócza, Alexandra (2015) A bizalom szerepe a gazdaságban. MA/MSc, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).

[thumbnail of szakdolgozat végleges.pdf] PDF
szakdolgozat végleges.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (923kB)

Absztrakt (kivonat)

A hagyományos közgazdaságtani nézetekkel szemben az elmúlt néhány évtizedben a köz-gazdaságtani kutatások új irányait tekintve megfigyelhető, hogy egyre inkább helyet kap az a megközelítés, amely a gazdasági folyamatok és az egyének döntései hátterében vizsgálja az emocionális hatásokat is. Dolgozatomban azt vizsgálom, hogy az egyes emocionális hatások közül a bizalom, vagy éppen annak hiánya hogyan befolyásolja az egyén gazdasági cselekvéseit, illetve a gazdasági folyamatokat. Igyekszem bemutatni és egymással ütköztetni a közgazdászok nézeteit a bizalomra, mint társadalmi értékre, valamint a bizalom hiányából fakadó tranzakciós költségekre vonatkozóan. Az elméleti megalapozást követően dolgozatomban az elmúlt évek gazdasági folyamatait alapul véve, gyakorlati példákon keresztül mutatom be, hogy milyen hátrányokkal járhat a bizalom túl alacsony szintje egy társadalomban. Ennek kapcsán kifejtem a 2008-as gazdasági válság kialakulásának okait, valamint a hazai gazdaságban lezajló egyes folyamatokat. Kitérek arra is, hogy a központi bankoknak, valamint a kormányzatoknak milyen szerepet kell betölteniük a bizalom fenntartásának, vagy - egy válság idején - visszaállításának érdekében. Az egyes gazdasági szereplők között fennálló különböző bizalmi szintek közül a fogyasztói bizalom bemutatására térek ki részletesen, ugyanis ebben a dimenzióban ragadható meg talán a legtisztábban az egyes cselekvések és döntések mögött meghúzódó emocionális motiváció és a gazdasági szereplők közötti viszony bizalmi jellege. Részletesen elemzem a hagyományos közgazdaságtan döntésekre vonatozó felfogását, a viselkedési közgazdaságtan ettől való eltéréseit, valamint azt, hogy ez milyen új kihívások elé állítja a fogyasztóvédelmet. Végül a magyar szabályozáson keresztül bemutatom, hogy az állam milyen szabályozással pótolja a maximális bizalom hiányát, hogy kiegyensúlyozza a fogyasztók kiszolgáltatott helyzetét.

Magyar cím

A bizalom szerepe a gazdaságban

Angol cím

The role of trust of economy

Intézmény

Nyugat-magyarországi Egyetem

Kar

Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)

Tanszékcsoport/intézet

x - ARCHIV KTK - Közgazdasági és Módszertani Intézet (megszűnt: 2021.06.30.)

Szak

LKK - Közgazdálkodás és közpolitika mesterszak (MA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Gulyás, Gyula
Címzetes egyetemi tanár, PhD

Mű típusa: Diplomadolgozat (MA/MSc)
Felhasználói azonosító szám (ID): dr. Alexandra Pócza
Dátum: 18 Máj 2015 10:39
Utolsó módosítás: 27 Feb 2023 14:40
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/134

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet