A hazai pénzügyi kultúra és fejlesztési lehetőségei

Horváth, Ákos (2024) A hazai pénzügyi kultúra és fejlesztési lehetőségei. BA/BSc, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).

[thumbnail of KBAN-24_52.pdf] PDF
KBAN-24_52.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Mindennapjainkat, életminőségünket, céljainkat, az egész életünket nagymértékben befolyásolja a pénz – és annak ismerete, hogyan bánjuk, mit tehetünk azzal a jövedelemmel, illetve vagyonnal, amihez hozzájutunk, rendelkezésünkre áll egy adott időszakban vagy élethelyzetben –, képesek vagyunk-e jó döntést hozni adott körülmények között, vagyis milyen a pénzügyi kultúránk. A pénzügyi kultúra fejlettsége minden gazdasági szereplő együttes érdeke, vizsgálatával, mérésével és fejlesztésével állami, üzleti és társadalmi szervezetek egyaránt foglalkoznak nemzetközi, valamint hazai szinten is. A témát érintő, minél fiatalabb korban történő ok-tatás, ismeretterjesztés komoly szerepet játszhat a pénzügyi kultúra sokrétűbb, eredményesebb elsajátításában. Dolgozatom első részében a pénzügyi kultúra fogalomkörét, meghatározásait, jellemzőit vizsgálom. Ezt követően nemzetközi és hazai kutatások elemzésével és összehasonlításával mutatom be a magyarországi helyzetet és a fejlesztési lehetőségeket. Ismertetem, hogy a kormány, pénzintézetek, alapítványok, egyesületek és egyéb szervezetek milyen jellegű programokat, kezdeményezéseket indítottak a pénzügyi kultúra javításának érdekében. A szakdolgozatomban szerepeltetett felmérések kiválasztásánál az is meghatározó szempont volt, hogy különböző célcsoportokon végezzék ezeket - és időben is eltérőek legyenek (2010-től egészen napjainkig)-, ezáltal jól érzékelhetők a változások a gondolkodásmódban, élethelyzetekben és egyéb körülményekben. Azokat a kutatásokat ismertetem részletesebben, amelyeknél egy-egy felmérést néhány évvel később ismételten elvégeznek hasonló célcsoporton, kérdéskörrel és tematikával. Munkám harmadik részében a témával kapcsolatos eredményeket, illetve a további fejlesztési lehetőségeket ismertetem a szakirodalom alapján, valamint saját javaslataim bemutatásával. Meggyőződésem, hogy a pénzügyi kultúrát érintő tantárgyak oktatásának kötelezővé tételével, jó gyakorlatok kialakításával és minél szélesebb körű alkalmazásával, valamint a digitalizáció nyújtotta lehetőségek még inkább történő kihasználásával megteremthető egy rugalmasabb, biztosabb pénzügyi műveltség, amellyel a váratlan problémák, kihívások esetében – mint amilyen néhány éve például a Covid járvány volt – felelősebb döntéseket tudnak hozni és védettebbé válnak a családok és a vállalkozások is.

Magyar cím

A hazai pénzügyi kultúra és fejlesztési lehetőségei

Angol cím

The domestic financial literacy and its developing options

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)

Tanszékcsoport/intézet

LKK - Közgazdasági és Nemzetközi Kapcsolatok Intézet

Szak

LKK - Pénzügy és számvitel alapszak (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Cziráki, dr Gábor
adjunktus

Helyi kari azonosító

KBAN-24/52

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Ákos Horváth
Dátum: 18 Dec 2024 12:48
Utolsó módosítás: 18 Dec 2024 12:48
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/13360

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet