Pleszel, Kristóf (2024) A kommunikáció és a betegelégedettség korrelációi az egészségügyben. Egyéb, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).
PDF
KOE-24_03.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
Diplomadolgozatom során olyan témában szerettem volna kutatni, amely az orvos és egészségügyi dolgozó szakmai hátterének kiegészítéseként is használható tudással fog-lalkozik. Ebben az esetben a kommunikációval és helyes használatakor fellépő betegelé-gedettség javulással. Az egészségügyre ma már nem csak, mint gyógyító tevékenységre, hanem mint szolgáltatásra is tekintünk. A gyógyító tevékenység objektív (pl.: egészségnyereség) mé-rési módszerei mellett előtérbe kerültek a szubjektívebb mutatók is (pl.: betegelégedett-ségi indexszámok). Kutatásom középpontjában elsődlegesen a kommunikáció minőségé-nek magasabb szintre emelése áll, melynek fő célja a betegelégedettség javítása. Tapasz-talataim szerint a páciensek elsődlegesen nem az orvos-szakmai tényezőket veszik figye-lembe véleményalkotáskor, hiszen arról limitáltabb tudásuk van, hanem azt, hogy az or-vos és a hozzá kapcsolódó személyzet, hogyan kommunikál a pácienssel (verbális, non-verbális). Az egészségügyi ellátás mindinkább szolgáltatás centrikussá válása (kifejezet-ten a privát ellátóknál) magával hozza azt, hogy nagyobb hangsúllyal jelenik meg a mar-keting, a páciens-orvos kapcsolatmenedzsment és a kockázatok kommunikációja. A XXI. század páciensének nem csak szüksége, hanem igénye is a visszakövethető kommunikáció és az állandóan rendelkezésre álló minőségi betegtájékoztatás. A század elei információtechnológiai robbanás lehetővé tette az egészségügyben a betegtájékozta-tás minőségi fejlődését (EESZT, audiovizuális betegtájékoztató videók) és az orvos-beteg kommunikációjának térben és időben való kiterjesztését (videó konzílium, távle-letezés). Az egyészségügyi személyzet kommunikációjának fejlesztésével, „megfogható” értéket is teremtünk: az orvos-beteg bizalom építésével együtt jár a betegpanaszok szá-mának csökkenése (kevesebb kártérítési igény), amely csökkenti a konfliktusok számát – ilyen formán a dolgozói kiégés vezető okát is mérsékelhetjük. A megfelelő orvosi kom-munikációval a beteg terápiás együttműködését is lehet javítani, ami hozzájárul a beteg-elégedettség növekedéséhez is. (Pilling, 2018) Összegezve, diplomadolgozatom célja az, hogy bemutassam, hogy az orvosszakmai tudás és az orvostechnológiai innovációk még nem elegek ahhoz, hogy a páciensek elé-gedettek legyenek az ellátással – a betegelégedettség meghatározó alappilére a megfelelő kommunikáció. A pácienseknek meg kell adni a kontrollélményt ahhoz, hogy a beteg-útjuk során, türelmesebben, kevesebb ellenállással viseljék gondozásukat és fogadják el a végkimeneteleket. Ehhez pedig legjobban az orvos-beteg és személyzet-beteg kommuni-káció fejlesztésével tudunk hozzájárulni.
Magyar cím
A kommunikáció és a betegelégedettség korrelációi az egészségügyben
Angol cím
Correlations of communication and patient satisfaction in healthcare
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)
Tanszékcsoport/intézet
LKK - Közgazdasági és Nemzetközi Kapcsolatok Intézet
Szak
LKK - Egészségügyi menedzsment szakirányú továbbképzés (PG)
Témavezető(k)
Helyi kari azonosító
KOE-24/03
Mű típusa: | Diplomadolgozat (Egyéb) |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Kristóf Pleszel |
Dátum: | 22 Júl 2024 12:30 |
Utolsó módosítás: | 22 Júl 2024 12:30 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/13126 |
Actions (login required)
Tétel nézet |