Magatartási nehézséggel rendelkező óvodások kinetikus óvodarajzainak összehasonlító vizsgálata

Ács, Viktória (2024) Magatartási nehézséggel rendelkező óvodások kinetikus óvodarajzainak összehasonlító vizsgálata. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Ács Viktória-Magatartási nehézséggel rendelkező óvodások kinetikus óvodarajzainak összehasonlító vizsgálata-szakdolgozat.pdf.pdf] PDF
Ács Viktória-Magatartási nehézséggel rendelkező óvodások kinetikus óvodarajzainak összehasonlító vizsgálata-szakdolgozat.pdf.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (3MB)

Absztrakt (kivonat)

Kutatásomban, magatartásproblémás és normál magatartású gyermekrajzok közötti formai és tartalmi különbségek elemzésére vállalkoztam. A gyermekek gondolataihoz, lelkéhez és az óvoda intézményéhez, valamint társas kapcsolataihoz való viszonyulásukat, az általuk készített kinetikus óvodarajzok segítségével igyekszem feltárni. Az óvodapedagógus feladata a gyermek érzelmeinek támogatása, megismerése, és ez által szabálykövető, megfelelő szociális viselkedés kialakítása. A problémás gyermekek interpszichéjének feltárása a rajz eszközeivel felfedheti az agresszió, izoláltság és egyéb deviáns viselkedések okát, ami segítséget nyújt a pedagógusoknak a nevelési folyamatok során. Kinetikus óvodarajzaikból fény derült óvodapedagógussal és társaikkal való kapcsolataik minőségére, illetve az esetleges csoportdinamikai problémákra, konfliktusokra. Grafológiai vizsgálatomban számos eltérést találtam szereplők, motívumok ábrázolásában és térbeli elhelyezésükben, színhasználatukban, vonalminőségben és egyéb formális rajzi jegyekben. Explorációs kérdésekre adott válaszaik alapján, kedvelt óvodai tevékenységeiket és élményeiket hasonlíthattam össze, illetve a képi megjelenítésben rejtett háttértartalmakra is fény derült. Inadekvát attitűdjük és beilleszkedési problémáik miatt, a „kirekesztettség” érzése szinte minden problémás gyermekrajzban megjelent, és válaszaik alapján is bebizonyosodott.

Magyar cím

Magatartási nehézséggel rendelkező óvodások kinetikus óvodarajzainak összehasonlító vizsgálata

Angol cím

A comparative study of the kinetic kindergarten drawings of preschoolers with behavioral difficulties

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Zsubrits, Dr. Attila
egyetemi docens

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Viktória Ács
Dátum: 17 Szep 2024 08:53
Utolsó módosítás: 17 Szep 2024 08:53
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/12843

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet