A ZENEI NEVELÉS TRANSZFERHATÁSAI A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ GYERMEKEK KÉPESSÉGFEJLESZTÉSÉNEK TÜKRÉBEN

Mesterné Jankó, Natália (2024) A ZENEI NEVELÉS TRANSZFERHATÁSAI A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ GYERMEKEK KÉPESSÉGFEJLESZTÉSÉNEK TÜKRÉBEN. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Mesterné Jankó Natália, A zenei nevelés transzferhatásai a sajátos nevelési igényű gyermekek képességfejlesztésének tükrében. Szakdolgozat.pdf] PDF
Mesterné Jankó Natália, A zenei nevelés transzferhatásai a sajátos nevelési igényű gyermekek képességfejlesztésének tükrében. Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatomban a választott témámmal kapcsolatosan, a szakirodalomban leírtakat és a gyakorlatban alkalmazott módszereket ismertem meg, amelynek témája a zenei tevékenységek az egyéni sajátosságok figyelembevételével és annak hatásai. Azt kutattam, hogy milyen módon lehet a zenei nevelést a különböző képességű gyermekek esetében alkalmazni. Kerestem a választ arra vonatkozóan, hogy vannak e megfelelő eszközök, módszerek, zenei alkalmazások, amellyel a sajátos nevelési igényű gyermekek személyiség kibontakozásában, kedvező hatást érhetünk el. Miben nyilvánul meg a zene transzferhatása, illetve, hogy a képességfejlesztés milyen formában valósul meg a zenei neveléssel. A következőkben a szakirodalomból sok tanulmány kutatásait olvashattam. Megismerhettem Kodály Zoltán pedagógiai elméletének lényegét, továbbá az alapjaira épülő Kokas Klára és Forrai Katalin gyakorlatban is alkalmazott módszereit. A személyiség jellemzőit fontosnak tartottam ahhoz, hogy megértsem, milyen módon segítheti a zenei nevelés a személyiségfejlődés útját. Hipotéziseim arra irányultak, hogy az aktív, zenei nevelés és a személyiségfejlődés között szoros kapcsolat van-e, továbbá, hogy alkalmas-e a zene, mint eszköz a hátrányok enyhítésében, kompenzálásában. Azt is kutattam, hogy a zeneterápia segíthet-e a beilleszkedés folyamataiban, a kommunikációban és az önmegvalósításban. A zenei aktivitásokon keresztül, a kreativitás is fejlődik. A kutatás során kvalitatív eszközt használtam, mélyinterjú formájában. Az interjúban több pedagógus nyilatkozott, és sok érdekes dologra rámutattak válaszadásukkal. A szabad önmegvalósítás, nagyon sokrétű fejlesztést, fejlődést tesz lehetővé. A zenei tevékenységek, a zeneterápia eszközei alkalmasak arra, hogy sokféle fejlesztési lehetőséget biztosítsanak, és ezeknek a tevékenységeknek a transzferhatásai is érezhetőek. A kutatási eredmények egy árnyaltabb, átfogó képet adtak. Igazolódtak a feltevéseim.

Magyar cím

A ZENEI NEVELÉS TRANSZFERHATÁSAI A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ GYERMEKEK KÉPESSÉGFEJLESZTÉSÉNEK TÜKRÉBEN

Angol cím

The transfer effects of musik education on the development of children with special educational needs.

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Gyógypedagógia (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Mendéné Lajtai, Krisztina
Mesteroktató

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Natália Mesterné Jankó
Dátum: 17 Szep 2024 08:49
Utolsó módosítás: 17 Szep 2024 08:49
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/12733

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet