ADHD-s gyerekek integrációja óvodáskorban

Szabó, Kornélia (2024) ADHD-s gyerekek integrációja óvodáskorban. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat _Szabó Kornélia_IT5YNE.pdf] PDF
Szakdolgozat _Szabó Kornélia_IT5YNE.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A dolgozatom fő kutatási témája az ADHD-s (figyelemzavar és hiperaktivitás tünet együttes) gyerekek integrációja az óvodai környezetbe. A kutatásom további célja, hogy az ADHD-val érintett gyermekek óvodai integrálásuk során hozzá jutnak-e a megfelelő eszközökhöz és módszerekhez. Vizsgálom továbbá a gyermek környezetében levő személyek, felnőttek és gyermekek befogadó attitűdjeit is. A dolgozatom első részében releváns szakirodalmak segítségével mutatom be az ADHD fogalmát, tüneteit, diagnózishoz való hozzájutás folyamatát, illetve azt a folyamatot, amely során a gyermek illetékes szakemberhez kerül. Emellett kitérek arra is, hogy mi állhat az ADHD kialakulásának hátterében, milyen típusai vannak és milyen kezelési módok segíthetnek. A kutatásomhoz a kérdőíves módszert alkalmaztam. A kutatásom célcsoportja óvodáskorú ADHD-val érintett gyermekek szülei. A négy felállított hipotézisből kettő nem igazolódott. Az óvodapedagógusok ADHD irányában történő felkészültségéről és az óvodapedagógusok befogadó attitűdjével kapcsolatosan negatívabb állítást fogalmaztam meg, amelyeket a szülők válaszai nem igazoltak. A másik két állítás viszont a többi szülő közömbös hozzáállásáról és az óvodai csoporttársak inkább befogadó attitűdjével kapcsolatosan a hipotézisek megfogalmazásai alapján igazolódtak. A felmérésből az is kiderült, hogy a válaszadók többségének több-kevesebb nehézséggel járt a diagnózis felállításának és az óvodai beilleszkedésnek a folyamata. Sok gyermek esetében óvodai intézményváltás lehetősége is felmerült, illetve meg is történt. Az elemzése során arra is fény derült, hogy a kombinált típussal érintett gyermekek és szülei sokkal gyakoribb és súlyosabb nehézségekről számoltak be. Az eredmények igazolják, hogy nagyon sok tenni való van a diagnosztizációs folyamat segítése, gyorsítása és az ADHD-val érintett gyermekek integrációjának, fejlesztéseik elősegítésének terén.

Magyar cím

ADHD-s gyerekek integrációja óvodáskorban

Angol cím

Integration of children with ADHD in preschool

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Vida, Dr. Gergő
mb. intézetigazgató, egyetemi docens

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Kornélia Szabó
Dátum: 17 Szep 2024 08:48
Utolsó módosítás: 17 Szep 2024 08:48
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/12695

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet