A sajátos nevelési igényű gyermekek önhatékonyságának és viselkedészavarának falmászással történő fejlesztése

Bolla, Péter (2024) A sajátos nevelési igényű gyermekek önhatékonyságának és viselkedészavarának falmászással történő fejlesztése. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_ A sajátos nevelési igényű gyermekek önhatékonyságának és viselkedésének falmászással történő fejlesztése_Bolla Péter.pdf] PDF
Szakdolgozat_ A sajátos nevelési igényű gyermekek önhatékonyságának és viselkedésének falmászással történő fejlesztése_Bolla Péter.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (637kB)

Absztrakt (kivonat)

A kutatás legfőbb célja, hogy betekintést nyújtson a hegymászás, a boulderezés világába és rávilágítson a terápiás mászás előnyeire, alkalmazhatóságára különös tekintettel a gyógypedagógiai munkában. Hazai kutatási tanulmányok hiányában, e munka másik célja, hogy egy szisztematikus áttekintésben összegyűjtse azokat a külföldi tapasztalatokat, melyek a kutatás jelenlegi állását tükrözik az SNI gyermekek fejlesztési lehetőségei a hegymászóterápiája terén. Az irodalomkutatást 2023. október és 2024. április közötti időszakban végeztem. Elsődlegesen a beltéri terápiás mászás SNI-s gyerekekre vonatkozó esettanulmányok és empirikus kutatások voltak a keresés feltételei. A keresést a Google Tudós segítségével végeztem, magyar, angol és német nyelvű kutatást. Ezzel a keresési opcióval 5 tanulmány került kiválasztásra melyek közül 1 szakdolgozat, 1 doktori disszertáció, 1 kutatási tanulmány, 1 megvalósíthatósági tanulmány, és egy szisztematikus áttekintés, metanalízis formában íródott. Az eredmények tükrében megállapítható, hogy az öt tanulmány közül kimondottan egy vizsgálta az önhatékonyság fejlesztési lehetőségét a terápiás mászás segítségével, azonban még három tanulmány javulást jelez abban, hogy hegymászási élmények pozitívan befolyásolják a gyerekek önfelfogását, általános önbizalmukat és az önbecsülésüket, melyek közvetlen kapcsolatba hozhatók az önhatékonyság javulásával. Kimondottan a viselkedéssel kapcsolatos kutatási eredmény nem volt elérhető az említett kutatási módszerrel. Ellenben Mazzoni és munkatársai (2009) úgy vélik, hogy az önhatékonyság javulása egyenes arányba hozható a viselkedés pozitív irányú változásával. Három tanulmány igazolta, hogy a szociális készségek fejleszthetők a terápiás mászás segítségével. Kulcsszavak: boulderezés, terápiás mászás, énhatékonyság, viselkedészavar, szociális készségek fejlesztése, gyógypedagógia.

Magyar cím

A sajátos nevelési igényű gyermekek önhatékonyságának és viselkedészavarának falmászással történő fejlesztése

Angol cím

Improving the self-efficacy and behavior disorder of children with special educational needs through wall climbing

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Gyógypedagógia (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Závoti, Dr. Józsefné
egyetemi docens, PhD

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Péter Bolla
Dátum: 17 Szep 2024 08:47
Utolsó módosítás: 17 Szep 2024 08:47
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/12665

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet