Alulszocializált gyermekek tanulási nehézségeinek vizsgálata a nyelvi hátrány összefüggésében Esettanulmány Ukrajnából menekült gyermekekről

Márkus-Zalatnay, Fruzsina Ágnes (2024) Alulszocializált gyermekek tanulási nehézségeinek vizsgálata a nyelvi hátrány összefüggésében Esettanulmány Ukrajnából menekült gyermekekről. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat Márkus_Zalatnay Fruzsina.pdf] PDF
Szakdolgozat Márkus_Zalatnay Fruzsina.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (413kB)

Absztrakt (kivonat)

TDK dolgozatom témaválasztása a 2022-ben Ukrajnában kitört háború után Sopronba és környékére menekült családokkal való személyes élményből fakad. A körükben végzett karitatív munka indított arra, hogy pszichológus barátnőmmel hat hetes nyári iskolát szervezzünk, amelynek céljaként a gyermekek iskoláztatásának elősegítését tűztük ki készség- és képességfejlesztés által. Dolgozatom szerkezete tudatosan azt az intellektuális utat képezi le, amelyet én magam is végig jártam a nyári iskola tapasztalatitól mint problémafelvetéstől kezdve, a szakirodalom feldolgozásán át, addig az esettanulmányig, amit egy, a táborban megismert testvérpárról készítettem. A nyári iskolában alulszocializált, többségükben magukat a roma etnikumhoz tartozónak való családokból jövő gyermekekkel foglalkoztunk. Megfigyeléseink és a velük végzett felmérések egyértelművé tették, hogy számos területen képességbeli elmaradást mutatnak. A szakirodalmi feldolgozásban erre a jelenségre keresek magyarázatot. A szociális, illetve nyelvi kompetencia és a szociális helyzet összefüggéseit, valamint a nyelvi hátrány jelenségét, és annak az iskolai sikertelenségre való hatását foglalom össze ebben a részben. Végül egy olyan testvérpár esetét elemzem három módszer – megfigyelés, dokumentumelemzés, interjú - segítségével, akiket a táborban ismertünk meg. Az idősebb fiúnál értelmi érintettséget diagnosztizáltak, azonban öccsénél a képességbeli elmaradás vélelmezhetően elsősorban a szociális háttérből fakad. Az ő konkrét példájukon keresztül mutatom be, hogy a szakirodalmi feldolgozásban ismertetett összefüggések hogyan mutatkoznak meg a valóságban. Dolgozatomra elsősorban úgy tekintek, mint egy problémafelvetésre. Témájából kiindulva lehetőség lenne egy, a nyelvi hátrányból eredő tanulási nehézségre fókuszáló fejlesztő program kidolgozáséra, amely a hátrányos helyzetű tanulókkal foglalkozó pedagógusok számára jelenthetne segítséget a mindennapi munkájukban.

Magyar cím

Alulszocializált gyermekek tanulási nehézségeinek vizsgálata a nyelvi hátrány összefüggésében Esettanulmány Ukrajnából menekült gyermekekről

Angol cím

Examination of the learning difficulties of undersocialized children in the context of language disadvantage Case study of Ukraine refugee children

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Gyógypedagógia (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Mendéné Lajtai, Krisztina
mesteroktató

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Fruzsina Ágnes Márkus-Zalatnay
Dátum: 17 Szep 2024 08:45
Utolsó módosítás: 17 Szep 2024 08:45
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/12633

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet