Az idegen nyelv elsajátításának folyamata az óvodából az iskolába történő átmenet során két magyar oktatási intézményben

Molnár, Anna (2024) Az idegen nyelv elsajátításának folyamata az óvodából az iskolába történő átmenet során két magyar oktatási intézményben. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Molnár Anna- Az idegen nyelv elsajátításának folyamata az óvodából az iskolába történő átmenet során két magyar oktatási intézményben- szakdolgozat.pdf] PDF
Molnár Anna- Az idegen nyelv elsajátításának folyamata az óvodából az iskolába történő átmenet során két magyar oktatási intézményben- szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (631kB)

Absztrakt (kivonat)

A dolgozatom a korai idegennyelv-elsajátítást és annak átmenetét járja körül két magyar oktatási intézményben. Szakdolgozatom megírása során fő célomnak tekintettem, hogy kutatásommal betekintést nyerhessek és információt szerezzek a két intézmény módszertanába, a két tanítási nyelvű képzés kialakulásába, illetve az esetleges hasonlóságok felfedésére. Kiemelt célom volt, hogy megtaláljam a két intézmény közti hasonlóságokat, illetve, hogy kiderítsem, mennyire valósul meg az óvoda-iskola átmenet az idegennyelv-elsajátítás szemszögéből. A dolgozatom elkészítéséhez az interjúkészítést, megfigyelést és dokumentumelemzést alkalmaztam mint módszerek. Célcsoportjaim a megfigyelések során az óvodáskorú és első osztályos gyerekek voltak. Interjúalanyoknak pedig az iskolában tanító angoltanárt és az említett iskola egykori igazgatóját kértem fel, hogy nagyobb betekintést kaphassak a két tanítási nyelvű képzésről. A dokumentumelemzéshez pedig egy-egy óvodai és iskolai tervezetet volt lehetőségem feldolgozni, keresve a módszertani hasonlóságokat. Hipotéziseimmel olyan kérdésekre szerettem volna fényt deríteni, mint például, hogy a két tanítási nyelvű képzésen hogyan vezetik be az idegen nyelvet, főleg olyan gyerekeknek, akik nem rendelkeznek előzetes nyelvi tapasztalattal, idegen nyelvi szempontból milyen az átmenet óvoda és iskola között, illetve mennyire hasonlít a két módszertan egymáshoz. A hipotéziseim nagy része beigazolódott, miszerint az átmenet jól érezhető óvoda és iskola között, illetve sok módszertani hasonlóság van és a gyerekeknek kialakítanak egy keretet a tanórákon a könnyebb bevezetés érdekében. A kutatásom végére arra a következtetésre jutottam, hogy két teljesen más intézmény, más követelményekkel és kimenetellel, mégis nagyon hasonló a módszertan, az idegennyelv-elsajátításhoz való hozzáállás.

Magyar cím

Az idegen nyelv elsajátításának folyamata az óvodából az iskolába történő átmenet során két magyar oktatási intézményben

Angol cím

The transition of language acquisition from kindergarten to primary school in two Hungarian institutions

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Társadalom-, Szociális és Kommunikációtudományok Intézete

Szak

BPK - Óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Kitzinger, Dr. Arianna
igazgató, egyetemi docens

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Anna Molnár
Dátum: 17 Szep 2024 11:38
Utolsó módosítás: 17 Szep 2024 11:38
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/12629

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet