Kertész, Attila Lajos (2024) Ari Aster Örökség és Fehér Éjszakák filmjeinek posztmodern és horrorisztikus elemei, jelentőségük. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
PDF
szakdolgozat_kerteszattilalajos_gxymv0.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (2MB) |
Absztrakt (kivonat)
E szakdolgozat célja Ari Aster két kiemelkedő filmjének, az Örökség (2018) és a Fehér Éjszakák (2019) vizsgálata a posztmodern és horrorisztikus elemeik tekintetében. A kutatás inspirációját saját korábbi tapasztalataim adták, mivel az Örökség filmet már más szempontból is elemeztem, és ez indított el a további vizsgálódásra Ari Aster munkásságának mélyebb megértése felé. A dolgozatból kiderül az, hogy Aster filmjei tökéletes példái annak, hogyan ötvözik a posztmodern kultúra és a horror műfajának jellegzetességeit, miközben reflektálnak a kapitalizmus kritikájára és az egyéni identitás válságára a modern társadalomban. Jameson, Fisher és Hoffmann elméleteit felhasználva elemzem a filmek narratív szerkezetét, vizuális elemeit a fragmentáció, az „alternatívák nélküli kapitalizmus” és az „én és más” elméletek tükrében. A kutatás során a kvalitatív elemzési módszert alkalmaztam, amely magában foglalja a filmek részletes vizuális és narratív analízisét, a jelképrendszerek, témák és karakterek interakciójának feltárását. Az elemzés során különös figyelmet fordítottam a posztmodern hovatartozás kérdésére és a horror elemeinek összefüggéseire, valamint azok társadalmi jelentőségére. A kutatás konklúziója, hogy Ari Aster filmjei kritikusan viszonyulnak a modern társadalmi struktúrákhoz, és újraértelmezik a horror műfaját a posztmodern környezetben. Az Örökség és a Fehér Éjszakák bemutatják, hogy a posztmodern horror nem csupán a félelem keltésére szolgál, hanem társadalmi és pszichológiai kérdések feszegetésére is alkalmas eszköz. The aim of this thesis is to examine two of Ari Aster's outstanding films, Hereditary (2018) and Midsommar (2019), in terms of their postmodern and horror elements. The inspiration for this research came from my own previous experiences, as I had already analyzed Hereditary from a different perspective, and this triggered me to further explore Ari Aster's work towards a deeper understanding of his work. The thesis reveals that Aster's films are perfect examples of how they combine the characteristics of postmodern culture and the horror genre, while reflecting on the critique of capitalism and the crisis of individual identity in modern society. Drawing on the theories of Jameson, Fisher and Hoffmann, I analyze the narrative structure and visual elements of the films in the light of theories of fragmentation, 'capitalism there is no alternative' and 'self and other'. I have used a qualitative method of analysis, which involves a detailed visual and narrative analysis of the films, exploring the interaction of symbolism, themes and characters. In the analysis, I paid particular attention to the question of postmodern affiliation and the interrelationship between elements of horror and their social significance. The conclusion of the research is that Ari Aster's films are critical of modern social structures and reinterpret the horror genre in a postmodern context. Hereditary and Midsommar show that postmodern horror is not only a tool for creating fear, but also a tool for exploring social and psychological issues.
Magyar cím
Ari Aster Örökség és Fehér Éjszakák filmjeinek posztmodern és horrorisztikus elemei, jelentőségük
Angol cím
The significance of postmodern and horror elements of Ari Aster's Hereditary and Midsommar films
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Művészeti és Sporttudományi Intézet
Szak
BPK - Kommunikáció és médiatudomány (BA)
Témavezető(k)
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Attila Lajos Kertész |
Dátum: | 28 Jún 2024 08:11 |
Utolsó módosítás: | 28 Jún 2024 08:11 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/12605 |
Actions (login required)
Tétel nézet |