A külső világ tevékeny megismerése a norvég és magyar óvodai nevelésben

Döbrössy, Mária Lujza (2024) A külső világ tevékeny megismerése a norvég és magyar óvodai nevelésben. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_DöbrössyLujza_DAUNL8.pdf] PDF
Szakdolgozat_DöbrössyLujza_DAUNL8.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (637kB)

Absztrakt (kivonat)

A kutatásom háttere a kérdés, hogy mi jellemző, miben tér el a magyar és norvég óvodai nevelés, azon belül is a külső világ tevékeny megismerése az óvodákban. A kérdés akkor merült fel bennem, amikor lehetőséget kaptam Erasmus+ tanulmányi ösztöndíj keretén belül öt hetes óvodai gyakorlaton részt venni Norvégiában. A kutatásomban összehasonlítom a két ország óvodai nevelésről szóló alapprogramját, hogy választ kapjak arra, mi a célja és milyen módszereket alkalmaznak környezeti és matematikai nevelés terén. Miért töltenek Norvégiában sokkal több időt a gyermeke az udvaron, ahol végig a gyermekek által kezdeményezett és irányított szabad játék dominál. Ezzel ellenben pedig miért az óvodapedagógus által előre megtervezett és általa vezetett kötött foglalkozásokon belül valósul meg a külső világ tevékeny megismerése Magyarországon. A kutatásomhoz két módszertant alkalmaztam adatgyűjtésre: irodalomelemzést és részvevői megfigyelést óvodákban, Trondheimben és Sopronban. A kutatásom eredményeként azt a következtetést vontam le, hogy mindkét országnak egy a célja: környezettudatos gyermekek nevelése, akik szeretik, tisztelik és védik a természetet, de ehhez más módszereket alkalmaznak. A különbségek hátterében pedig az országok közötti kulturális különbségek állnak, melyek meghatároznak egy társadalmat. Kulcsszavak: pedagógia, környezeti nevelés, matematikai nevelés, kulturális különbségek, outdoor

Magyar cím

A külső világ tevékeny megismerése a norvég és magyar óvodai nevelésben

Angol cím

Environmental and Mathematics Education in Norwegian and Hungarian Early Childhood Education

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Kissné Zsámboki, Dr. Réka
dékánhelyettes, egyetemi docens

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Lujza Döbrössy
Dátum: 17 Szep 2024 08:44
Utolsó módosítás: 17 Szep 2024 08:44
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/12578

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet