SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ GYERMEKEK INTEGRÁCIÓJA A LÁBATLANI ÁLTALÁNOS ISKOLÁBAN, AZ INKLÚZIÓS INDEX ALAPJÁN

Varga, Erika (2024) SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ GYERMEKEK INTEGRÁCIÓJA A LÁBATLANI ÁLTALÁNOS ISKOLÁBAN, AZ INKLÚZIÓS INDEX ALAPJÁN. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_Varga Erika_FZPOMW.pdf] PDF
Szakdolgozat_Varga Erika_FZPOMW.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (658kB)

Absztrakt (kivonat)

Absztrakt A szakdolgozat az inklúzió fontosságát és kihívásait tárja fel a Lábatlani Általános Iskola példáján keresztül, kiemelve a sajátos nevelési igényű gyermekek integrációjának jelentőségét. A jelen szakdolgozat a Lábatlani Általános Iskolában megvalósuló inklúziós gyakorlatot vizsgálja az Inklúziós Index alapján. Az inklúzió, mint oktatási paradigmaváltás, a sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek teljes értékű társadalmi és oktatási integrációját célozza. Gyógypedagógus hallgatóként, saját és intézményi tapasztalataim, valamint az inklúziós index módszertanának segítségével, a pedagógusok és az intézmény felkészültségét értékeltem az SNI gyermekek befogadására. A kutatói kérdések középpontjában az áll, hogy az intézmény és annak pedagógusai mennyire állnak készen az inklúzív oktatás kihívásaira. A szakdolgozat első részében az SNI fogalma, az inklúzió és integráció elméleti hátterét tárgyalom, míg a második rész a Lábatlani Általános Iskola inklúziós gyakorlatának bemutatására összpontosít. Az iskolai környezet, az inklúziós index alkalmazásának lépései, valamint egy konkrét esettanulmány révén rávilágíthatok arra, hogy az inklúzió nem csupán egy pedagógiai elv, hanem a gyakorlatban is megvalósuló folyamat, mely az egész iskolai közösség elkötelezettségét igényli. A dolgozat kiemeli az intézmény által kínált lehetőségeket, mint az egyéni képességekhez igazodó oktatás, a tehetséggondozás, és a differenciált fejlesztés fontosságát. Az inklúziós index alapján végzett elemzés rámutat arra, hogy a Lábatlani Általános Iskolában jelentős erőfeszítések történtek az inkluzív kultúra kialakítása érdekében, ugyanakkor a további fejlesztések, különösen a tanulási és részvételi akadályok csökkentése, valamint a pedagógiai gyakorlatok további inkluzív alakítása terén további lépésekre van szükség. A szakdolgozat konklúziójába, hogy bár az intézmény jelentős előrelépéseket tett az inklúzív oktatás irányába, az állandó reflektálás, értékelés és fejlesztés szükségessége folyamatosan fennáll. Abstract This thesis explores the importance and challenges of inclusion through the example of Lábatlan Primary School, highlighting the importance of the integration of children with special educational needs. This thesis examines the practice of inclusion in Lábatlan Primary School based on an Inclusion Index. Inclusion, as an educational paradigm shift, aims at the full social and educational integration of children with special educational needs (SNI). As a special education student, I used my own institutional experiences and the methodology of the Inclusion Index to assess the readiness of teachers and institutions to include children with SNI. The research questions focused on the readiness of the institution and its teachers to meet the challenges of inclusive education. In the first part of the thesis, I discuss the theoretical background of the concepts of SNI, inclusion, and integration, while the second part focuses on the inclusion practices of the Lábatlan Primary School. Through the school environment, the steps of applying the inclusion index, and a concrete case study, I can highlight that inclusion is not only a pedagogical principle, but also a process in practice that requires the commitment of the whole school community. This study highlights the opportunities offered by the institution, such as the importance of teaching according to individual abilities, talent management, and differentiated development. The analysis based on the Inclusion Index shows that Lábatlan Primary School has made significant efforts to develop an inclusive culture; however, further improvements are needed, particularly in reducing barriers to learning and participation and in further inclusive pedagogical practices. The thesis concludes that although the institution has made significant progress towards inclusive education, the need for constant reflection, evaluation, and improvement remains.

Magyar cím

SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ GYERMEKEK INTEGRÁCIÓJA A LÁBATLANI ÁLTALÁNOS ISKOLÁBAN, AZ INKLÚZIÓS INDEX ALAPJÁN

Angol cím

INTEGRATION OF CHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS IN LÁBATLAN PRIVATE SCHOOL, ON THE BASIS OF THE INCLUSION INDEX

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Gyógypedagógia (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Vida, Dr Gergő
PhD. Adjunktus, Soproni Egyetem,E BPK
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Erika Varga
Dátum: 17 Szep 2024 08:40
Utolsó módosítás: 17 Szep 2024 08:40
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/12409

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet