Gyurkovics, Dorina (2024) Átmenet bölcsődéből az óvodába A híd két végén álló pedagógusok felelőssége és szerepe. MA/MSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
PDF
Diplomamunka-GyurkovicsDorina-QM31IF -Bölcsőde óvóda átmenet szakirodalmi rész.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (4MB) |
Absztrakt (kivonat)
Egyre több gyermek kerül bölcsődébe, így az óvodákban is megsokszorozódott a bölcsődéből érkező gyermekek száma, ami új kihívásokat hozott el a két szakmacsoportnak. A korai életkorban szerzett tapasztalatok meghatározzák a későbbi életszakaszokban történő változásokhoz való viszonyulását, alkalmazkodó képességet. Ezek a tapasztalatok megfelelő esetben szilárd alapot biztosíthatnak a szociális, érzelmi, kulturális, nyelvi és kognitív erősségek kialakításához, a hatékony alkalmazkodás kulcsát jelenthetik. Hatalmas szerepük van ebben a gyermekekkel foglalkozó pedagógusoknak/szakembereknek, hisz ők álnak a híd két végén, az ő feladatuk támogatni a gyermeket és nem utolsó sorban a családokat a hídon való zökkenőmentes átkelésben. Célom a két szakmacsoport és a családok véleményét összevetve egy jó gyakorlatokból álló alapot és kiindulási pontot nyújtani az együttműködésre. Kutatásom során igyekeztem felmérni egy kérdőív segítségével a szülők tapasztalatait a témával kapcsolatban, valamint arra is kíváncsi voltam miként értékelik a kisgyermeknevelők munkáját e tekintettben. Többségében pozitív eredmények születtek, a legnagyobb rizikó faktorként a pedagógus váltást jelezték a szülők, melyre már egyes intézményekben vannak jó gyakorlatok, ez interjúalanyaim válaszaiból derült ki. Vizsgálatom a két szakmacsoportot is megszólította így gyakorló tapasztalt és pályakezdő kisgyermeknevelőkkel és óvodapedagógusokkal is készítettem interjút. Kiderült, vannak már jó gyakorlatok és törekvések az átmenet megkönnyítésére, ahogy az is világosan megmutatkozott, hogy a nagyobb városokban kevesebb együttműködési törekvés van és nehezebb megvalósítani a kisebb településeken működő módszereket. Fontos tehát, hogy az első átmenetre a gyermek életében nagy hangsúlyt fektessünk ezzel meghatározva a gyermek későbbi életét és adaptációs képességét. Bármilyen átmenetről is legyen szó, igyekeznünk kell az érzékeny és átgondolt megoldásra, arra, hogy egyfajta folyamatosság révén sajátíthassa el a gyermek azokat a lépcsőfokokat melyeket, az átmenet túlpartjára, a következő lépcsőfokra készítik fel az egyént.
Magyar cím
Átmenet bölcsődéből az óvodába A híd két végén álló pedagógusok felelőssége és szerepe
Angol cím
Transition from nursery school to kindergarten The responsibility, and role of the educator at both ends of the bridge
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet
Szak
Témavezető(k)
Mű típusa: | Diplomadolgozat (MA/MSc) |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Dorina Gyurkovics |
Dátum: | 17 Szep 2024 08:40 |
Utolsó módosítás: | 17 Szep 2024 08:40 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/12379 |
Actions (login required)
Tétel nézet |